تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سیتا «شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین»

تحلیل سیتا به‌عنوان یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان و صنایع وابسته، عمران و حمل‌و‌نقل در این مقاله انجام است. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین در سال 1377 با نام اولیه شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری صنایع سیمان تامین تاسیس شد. موضوع فعالیت سیتا مدیریت، راهبری، نظارت و پشتیبانی واحدها و شرکت‌های مرتبط با صنایع سیمان، عمران و حمل‌و‌نقل است. در این مقاله به تحلیل بنیادی سیتا و محاسبه NAV و EPS تحلیلی سهام این شرکت پرداخته شده است.

صنعت سیمان

روند مصرف سیمان در جهان طی 5 سال گذشته از نوسانات کمی برخوردار بوده و در سال 2020 مصرف سیمان جهان در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید – 19 اندکی کاهش یافته است. اما با بهبود سلامت جهانی از منظر کووید – 19 در سال 2021 تولید سیمان 7 درصد افزایش یافت ولی با گسترش بیماری کووید – 19 در کشور چین مجدد سیر نزولی تولید سیمان اتفاق افتاد و به 4٫1 میلیارد تن تقلیل یافت.

روند مصرف سیمان

پیش‌بینی می‌شود تولید سیمان جهان در سال 2030 به 4٫8 میلیارد تن افزایش یابد. چین بیشترین تولید سیمان در جهان را دارد و در حال حاضر بیش از نیمی از سیمان جهان در چین تولید می‌شود.

نمودار زیر تولید سیمان توسط کشورهای عمده تولیدکننده جهانی در سال 2022 را نشان می‌دهد. در سال 2022 تولید سیمان ایران بالغ بر 64 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل حدود 2 میلیون تن افزایش یافت، به این ترتیب ایران در بین 7 کشور تولیدکننده بزرگ سیمان جهان قرار دارد.

تولیدکنندگان بزرگ سیمان در سال 2022

هم‌اکنون در ایران 79 کارخانه تولیدکننده سیمان مشغول به فعالیت هستند و ایران با ظرفیت تولید 89٫1 میلیون تن سیمان از نظر ظرفیت، چهارمین رتبه را در کشورهای جهان بعد از چین در اختیار دارد.

جایگاه سیتا در صنعت

هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تامین با تولید بالغ بر 20 میلیون تن سیمان در سال 2022 به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ سیمانی کشور در رتبه هجدهمین فهرست هلدینگ‌های بزرگ سیمانی جهان طبقه‌بندی می‌شود. در تحلیل بنیادی سیتا، این شرکت در سال 2022 میلادی با حدود 64 میلیون تن تولید سیمان رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داد، با وجود رونق نسبی در ساخت‌وساز داخلی، کاهش بودجه عمرانی و محدودیت‌های به‌وجود آمده در صادرات باعث شد تا ایران نتواند از بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید خود استفاده کند، با این حال به نظر می‌رسد، ظرفیت تولید در تحلیل سیتا با تکمیل کارخانجات در دست احداث تا سه سال آینده به حدود 100 میلیون تن بالغ شود.

رتبه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین

در سالی که گذشت شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سهامی عام) علی‌رغم بسیاری از مشکلات اقتصادی که به‌صورت سیستماتیک منجر به رشد اقتصادی منفی و کاهش بودجه‌های عمرانی و فقدان بازارهای هدف صادراتی شد، توانست در میزان فروش و صادرات بین شرکت‌های سیمانی رتبه اول را کسب کند و با افزایش درآمد و کاهش و کنترل هزینه‌های تولید و همچنین مدیریت منابع انسانی، موفق شد با کسب سود بیش از دو برابری نسبت به سال قبل به اهداف مالی و عملیاتی گروه دست یابد. با نگاهی بر جدول زیر، سهم تولید سیمان سیتا در جهان قابل مشاهده است.

نام محصولواحد محصولتولید سیمان جهانتولید سیمان ایرانتولید سیمان هلدینگسهم هلدینگ از تولید سیمان در جهانسهم هلدینگ از تولید سیمان در ایران
سیمانمیلیون تن4٬10064٫420٫1٪0٫5٪31

سرمایه و ترکیب سهامداران سیتا

سرمایه سیتا سال 1384 از مبلغ 1٬000 میلیون ریال به 1٬700٬000 میلیون ریال و مرحله بعد در همین سال به مبلغ 2٬500٬000 میلیون ریال از محل مطالبات حال‌شونده افزایش یافت. با ادغام شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل و نقل تامین در شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، مبلغ سرمایه سیتا به 2٬701٬000 میلیون ریال رسید. در نهایت آخرین افزایش سرمایه شرکت سال 1399 با افزایش 307 درصدی بود که به مبلغ 11٬000٬000 میلیارد تومان رسید.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با داشتن 71٫28 درصد سهامدار عمده در تحلیل سیتا است. همچنین شرکت واسط مالی اردیبهشت دوم نیز با 18٫19 درصد در رتبه دوم سهامداران این شرکت قرار دارد.

سهامداران سیتا

هر دو سهامدار اصلی شرکت از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی هستند. در نتیجه سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن 90٫33 درصد از سهام سیتا به‌صورت تلفیقی سهامدار آن محسوب می‌شود.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین

در سایت تحلیل بنیادی انیگما سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

محاسبه و تحلیل NAV سیتا

برای ارزش‌گذاری شرکت‌ سرمایه‌گذاری سیمان تامین، لازم است ارزش خالص دارایی‌های این شرکت‌ (NAV) محاسبه شود. برای به‌دست آوردن NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری، حقوق صاحبان سهام، دارایی‌های بورسی و غیربورسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه برای تحلیل بنیادی سیتا، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل سیتا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی سیتا با توجه به ارزش بازار هر یک در تاریخ 1402/11/23 حدود 20 هزار و 172 میلیارد تومان است. تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی این شرکت را نشان می‌دهد. طبق تصویر زیر سیتا نیمی از سهام شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان و سیمان شاهرود را در اختیار دارد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل سیتا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی سیتا

در پرتفوی غیربورسی سیتا نیز بر اساس ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته می‌توان به شرکت‌هایی نظیر ایران‌سازه، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری، حمل و نقل و خدمات دریایی کارگزاری هوایی آبادان و تولیدی سیمان فیروزکوه اشاره کرد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سیتا در تاریخ 23 بهمن ماه 1402 حدود 13٬342 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی سیتا

تمامی نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که تاثیر قابل‌توجهی در محاسبه ان ای وی این شرکت‌ها دارند، در سایت انیگما وجود دارند. نمونه‌ای از این نکات برای تحلیل سیتا به شرح زیر است:

  • شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه سالیانه حدود یک میلیون تن سیمان تولید می‌کند که از این محل در سال 1402 می‌تواند حدود 950 میلیارد تومان فروش و 350 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.
  • شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری مالک 40 درصد حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان است. برآورد می‌شود خالص ارزش دارایی‌های این شرکت حدود 2 هزار میلیارد تومان باشد.

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی سیتا

شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام سیتا، سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی سیتا

سیتا در پایان سال مالی 1403 از شرکت‌های بورسی خود سود نقدی دریافت می‌کند. سود خالص شرکت سیمان فارس و خوزستان در دوره مالی منتهی به 1403/02/31 به ازای هر سهم مبلغ 6٬410 ریال پیش‌بینی می‌شود. با توجه به درصد تقسیم سود این شرکت، سود سیتا از سود نقدی سفارس 1٬442 میلیارد تومان و مجموع سود دریافتی در تحلیل سیتا از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود مبلغ 3٬063 میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی بورسی سیتا

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین

مطابق آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سود نقدی حاصل از شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه در تحلیل بنیادی سیتا بیش از 41 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین

صورت سود و زیان در تحلیل سیتا

مجموع درآمدهای عملیاتی سیتا در نیمه نخست سال مالی 1403 بیش از 35 میلیارد تومان بوده است. هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در این دوره 29 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 69 درصد افزایش یافته است. با اعمال هزینه‌ها و سایر درآمدها، سود خالص سیتا در دوره 6 ماهه منتهی به آبان‌ماه 1402 مبلغ 35 میلیارد و 825 میلیون تومان محقق شده است.

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان سیتا را برای 4 دوره مالی گذشته و دوره 12 ماهه منتهی به ادریبهشت ماه 1403 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در پایان سال مالی جاری مبلغ 3٬387 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل سیتا

سود مجمع (DPS) سیتا

سود خالص سیتا در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1402/02/31 به ازای هر سهم 2٬580 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه سیتا 16 مرداد ماه 1402 تشکیل شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 2٬400 ریال تصویب شد.

سود سهامداران حقیقی در مهر ماه 1402 و سود سهامداران حقوقی ظرف مهلت قانونی از طریق شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت شد.

تحلیل بنیادی سیتا

برای تحلیل سیتا و محاسبه NAV این شرکت حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 2 هزار و 283 میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم سیتا 16٬272 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/11/23 در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر EPS شرکت (P/E) 6٫1 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سیتا

نمودار قیمتی سیتا

قیمت سیتا از زمان عرضه اولیه روند صعودی داشت و در تاریخ 1399/05/28 به بالاترین قیمت خود به ارزش بازار 35٬805 میلیارد تومان رسید. بعد از آن روند قیمتی سهام سیتا نزولی شد. در حال حاضر با توجه به نوسانات بازار قیمت سهام سیتا در تاریخ 1402/11/23 مبلغ 9٬430 ریال و ارزش بازار این شرکت 20٬746 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سیتا

سوالات متداول

سهامداران عمده سیتا چه کسانی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با مالکیت 71٫28 درصد سهامدار عمده سیتا است.

ان ای وی سیتا چقدر است؟

تحلیلگران انیگما در تحلیل سیتا NAV به ازای هر سهم را 16٬272 ریال محاسبه کرده‌اند.

تاریخ مجمع سالیانه سیتا چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه سیتا در تاریخ 16 مرداد ماه 1402 برگزار شد.

EPS تحلیلی سیتا چقدر است؟

ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی سیتا تا پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬540 ریال برآورد شده است.

3.4/5 - (9 رای)
۲ دیدگاه
  1. فکر میکنم یکی از اقدامات خوب این شرکت (قبلا سهامدارش بودم) انحلال شرکت های غیرمرتبط و ادغام شرکت های مشابه بود. سایر مطالب رو هم که شما به بهترین نحو گفتید.
    متشکرم.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا