تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وسپهر – شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات

در این مقاله تحلیل وسپهر به‌عنوان هلدینگی منسجم از زیرمجموعه‌های بانک صادرات مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با سرمایه اولیه 600 میلیارد ریال باتوجه به عرضه سهام بانک صادرات در بورس و تصویب قوانین ناظر بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار با نماد وسپهر معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی وسپهر و محاسبه NAV و EPS آن از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات بر اساس طبقه‌بندی سازمان بورس اوراق بهادار تهران در صنعت سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. علاوه بر سرمایه‌گذاری‌ در بانک‌ها و موسسات اعتباری، هرگونه اقدامی که برای پیشبرد و تحقق اهداف شرکت لازم و مفید باشد مانند سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی، خدماتی، حمل و نقل و غیره از فعالیت‌های این شرکت است.

طبق گزارش سه ماهه منتهی به 1402/03/31 شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات در میان شرکت‌های حاضر در صنعت سرمایه‌گذاری از لحاظ ارزش بازار و میزان سرمایه به ترتیب در جایگاه اول و سیزدهم قرار دارد.

مهم‌ترین سهامداران وسپهر

عمده سهام وسپهر با بیش از 74 درصد متعلق به بانک صادرات است. صندوق بازارگردانی سپهر صادرات نیز با بیش از 19 درصد از سهامداران مهم این شرکت محسوب می‌شود. در ادامه جدول سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وسپهر نمایش داده شده است.

سهامداران وسپهر

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش داده شده است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی نیز بانک صادرات با بیش از 93 درصد از سهام شرکت در صدر سهامداران وسپهر قرار دارد.

محاسبه و تحلیل NAV وسپهر

برای تحلیل بنیادی وسپهر از طریق محاسبه NAV می‌بایست مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن را بررسی کرد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی توسط بسیاری از تحلیلگران برابر با صفر در نظر گرفته می‌شود؛ اما در این مقاله برای افزایش دقت تحلیل علاوه بر بررسی مازاد ارزش پرتفوی بورسی، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وسپهر نیز محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وسپهر

شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات یکی از سهامداران عمده شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی است. در جدول زیر بخشی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بورسی وسپهر قابل مشاهده است. پرتفوی بورسی وسپهر در تاریخ 1402/05/16 مازاد ارزشی معادل 741 میلیارد تومان دارد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وسپهر

در ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی شرکت های سرمایه گذاری ، معمولا قیمت سهام مدیریتی با پریمیوم نسبت به سهام عادی معامله می‌شود. سهام مدیریتی به سهامی گفته می‌شود که شرکت مالک عمده آن باشد یا قادر باشد تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره را تعیین کند. در این صورت قیمت سهام مدیریتی می‌تواند بین 15 تا 20 درصد با سهام عادی تفاوت داشته باشد. در این تحلیل فرض شده است که تفاوتی بین این دو قیمت وجود ندارد. اگر بخواهید بین قیمت سهام مدیریتی و سایر سهام‌ تفاوت قائل باشید، می‌توانید با مراجعه به سایت انیگما در قسمت پرتفوی بورسی این تغییرات را اعمال کنید.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وسپهر

از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وسپهر می‌توان به شرکت‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی، انرژی سپهر و سرمایه‌گذاری توسعه سپهر تهران اشاره کرد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی براساس ارزش‌گذاری انجام‌شده در تاریخ 1402/05/16، نزدیک به 82 میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وسپهر

در ادامه به برخی از نکات تحلیلی ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی پرداخته شده است:

  • شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال 1401 توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود 90 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. برآورد می‌شود خالص ارزش دارایی‌های این شرکت حدود 120 میلیارد تومان باشد.
  • شرکت انرژی سپهر دارای سه طرح دنا، سبلان و سیراف، هر یک به ظرفیت 1 میلیون و 600 هزار تن متانول است و برآورد می‌شود حدود یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد.
  • خالص ارزش دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سپهر تهران حدود 7٬000 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مقاله پیشنهادی: پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری

سود هر سهم وسپهر

درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری یکی دیگر از منابع کسب سود آن‌ها هستند. بنابراین در این مقاله به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه EPS تحلیلی وسپهر پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

در تحلیل وسپهر سهم شرکت از سود شرکت‌های پرتفوی بورسی مبلغ 59 میلیارد تومان برآورد شده است که بیش از 23 میلیارد آن مربوط به سود سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی است؛ برای شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی برای سال مالی 1402 به ازای هر سهم 1٬416 ریال سود نقدی در نظر گرفته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

در جدول زیر بخشی از پرتفوی غیربورسی وسپهر به‌همراه پیش‌بینی سود هر سهم، درصد تقسیم و سود سهم شرکت آورده شده است. مطابق جدول زیر سود هر سهم شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در تحلیل بنیادی وسپهر 43٬740 ریال و سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سپهر تهران 400 ریال برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل وسپهر

در تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان وسپهر برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 آورده شده است. پیش‌بینی می‌شود باتوجه به مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1402، سود خالص وسپهر در این دوره معادل 2٬432 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل وسپهر

نسبت‌های مالی

در جدول زیر نسبت‌های مهم مالی وسپهر مانند P/B ،P/S ،P/E و حاشیه سود خالص و ناخالص برای 5 دوره مالی مختلف آورده شده است. همان‌طور که واضح است نسبت P/E ttm در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1401، 7٫8 واحد و حاشیه سود خالص نیز در این دوره 93 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات

سود مجمع (DPS) وسپهر

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات در بدو تاسیس برابر با 600 هزار میلیون ریال بود که طی دو مرحله افزایش سرمایه در سال‌های 1398 و 1399 به 30 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. باتوجه به تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1401/11/17 فرآیند افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به مبلغ 75 هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 به ازای هر سهم 1٬205 ریال سود خالص ساخته است. این شرکت مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه 1402 تشکیل داد. براساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، وسپهر 83 درصد از سود خالص خود معادل 1٬000 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد. نحوه پرداخت و زمان‌بندی سود وسپهر به‌شرح جدول زیر خواهد بود.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری سجامی1402/04/25از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی غیر سجامیابتدای شهریورماه 1402مراجعه به شعب بانک صادرات با ارائه کارت ملی و کد سهامداری
صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری غیر سجامیابتدای شهریورماه 1402واریز به حساب از طریق امورمالی شرکت با ارائه مدارک ثبتی، آخرین تغییرات و اعلام شماره حساب بانکی
سهامداران حقوقی با مالکیت کمتر از 1 درصد سجامی1402/05/15از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقی با مالکیت بیشتر از 1 درصد غیر سجامیمهلت قانونیواریز به حساب از طریق امورمالی شرکت با ارائه مدارک ثبتی، آخرین تغییرات و اعلام شماره حساب بانکی

تحلیل بنیادی وسپهر

برای تحلیل بنیادی وسپهر، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 8 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وسپهر 12٬101 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/05/16 در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر NAV شرکت (نسبت P/NAV) 46٫5 درصد است. همچنین EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402، 324 ریال و نسبت P/E فوروارد در تحلیل وسپهر 17٫4واحد پیش‌بینی شده است.

تحلیل بنیادی وسپهر

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی وسپهر

نمودار زیر روند قیمتی سهام وسپهر از ابتدای عرضه آن در بازار سرمایه تاکنون را نشان می‌دهد. طبق این نمودار بیشترین ارزش بازار وسپهر در تاریخ 1402/02/31 برابر با 59٬850 میلیارد تومان بوده است. اکنون در تاریخ 16 مردادماه 1402 ارزش بازار این سهم تحلیل وسپهر با ریزش حدود 20 درصدی به حدود 42 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نمودار قیمتی

سوالات متداول

NAV وسپهر چقدر است؟

ان ای وی وسپهر باتوجه به دارایی‌های آن در تاریخ 16 مرداد 1402 برابر با 12٬101 ریال است.

سود سهام وسپهر چقدر است؟

سود نقدی منتهی به سال مالی 1401 وسپهر به ازای هر سهم برابر با 1٬000 ریال تعیین شده است.

مهمترین دارایی‌های غیربورسی وسپهر کدام است؟

40 درصد از سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اختیار وسپهر است. در تحلیل وسپهر سهام این شرکت با مازاد ارزش بیش از 47 هزار میلیارد تومان از مهم‌ترین دارایی‌های غیربورسی وسپهر می‌باشد.

P/NAV وسپهر چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/16 نسبت P/NAV در تحلیل بنیادی وسپهر 46٫5 درصد محاسبه شده است.

4.7/5 - (6 رای)
۹ دیدگاه
  1. درود بر شما .
    NAV وسپهر بر اساس صورتهای مالی 3 ماهه 1401 برابر است با 4554 میلیارد تومان.
    ارزش بازار وسپهر در تاریخ 25 تیر 1401 برابر است با 20550 میلیارد تومان.
    P/NAV وسپهر برابر است با 4.5.
    در نتیجه این در تاریخ 25 تیر 1401 این نماد بسیار گران است.

    1. سلام، محسابات شما اشتباه است. شما می‌توانید برای آشنایی با شیوه محاسبات NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا به راهنمای هر کدام از محصولات مراجعه کنید.

  2. سلام. چند روز پیش یک نظر در این صفحه قرار دادم و محاسبات خودم راجع به NAV وسپهر را نوشتم. نتیجه گرفتم که وسپهر بسیار گران است، اما شما نظر من را منتشر نکردید. دیروز دوباره نظر دیگری نوشتم و از شما بابت مطلب این صفحه تشکر کردم و نظر من منتشر شد(خیلی جای تعجب دارد). حقیقت این است اگر شما حقوق صاحبان سهم را با ارزش روز شرکتهای بورسی و خارج از بورس وسپهر جمع کرده و منهای بهای تمام شده آن شرکتها بکنید، سپس ارزش بازار روز سهم را با عدد بدست آمده مقایسه کنید، متوجه خواهید شده این سهم سوپر حباب است. و مطلب شما خواننده را گمراه خواهد کرد.
    من دوره آموزش تحلیل بنیادی شما را قبلا نگاه کردم و از نحوه مدلسازی شرکت زاگرس بسیار لذت بردم. اما تصور نمی کردم تیم شما این چنین نگاه نادرستی در محاسبه NAV یک شرکت سرمایه گذاری داشته باشد.

    1. دوست عزیز کامنت قبلی شما به دلیل اشتباه بودن محاسبات منتشر نشده بود. شما برای محاسبه NAV یک شرکت باید مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن را در نظر بگیرید. برای اصلاح ایراد خود می‌توانید از طریق شماره تماس 26870145-021 با کارشناسان ما در تماس باشید و یا شماره خود را در بخش گفت‌وگوی آنلاین یا دیدگاه‌ها وارد کرده تا با شما تماس گرفته شود. همچنین می‌توانید مقاله آموزش محاسبه NAV در سایت انیگما را مطالعه کنید.

  3. سلام محاسباتتون از دید من درست نیست. توضیح اینکه وقتی مثلا توسعه نیشکر صد همت دارایی داره، قرار نیست وقتی که وارد بورس میشه با همین مارکت معامله بشه وقتی بیاد تو بورس چون سود آوری و تقسیم سود خوبی نداره نهایتا میشه مارکت 50 همت رو براش متصور شد. وقتی اعداد رو به این نحو توی محاسباتتون قرار بدید تحلیلتون بسیار قشنگ تر و واقعی تر خواهد بود. آرزوی موفقیت.

    1. سلام، این تحلیل با نظر تحلیلگران انیگما انجام شده و از نظر ما صحیح است. سایت انیگما این قابلیت را دارد که شما مفروضات خود را در تحلیل سهم مورد نظر وارد کرده و NAV آن را مطابق مفروضات خود مشاهده کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا