تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وخارزم – شرکت سرمایه‌‎گذاری خوارزمی

تحلیل وخارزم به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بورسی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی سال 1376 تاسیس شد. این شرکت سال 1384 باهدف توسعه فعالیت‌ها، گسترش مشارکت در انواع طرح‌های سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه صنعت سرمایه‌گذاری کشور، به سهامی عام تغییر یافت و سهام آن در سال 1389 مورد پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. هم‌اکنون این شرکت با نماد معاملاتی «وخارزم» در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی وخارزم و محاسبه NAV و EPS تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و انواع رویکردها و روش‌های آن بیشتر آشنا شوید.

جایگاه وخارزم در صنعت

فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی عمدتا در زمینه‌های تولید و فروش برق، احداث ساختمان، بازار سرمایه، تولید دارو، فعالیت‌های معدنی و توليد و بهره‌برداری از انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار تجهيزات الكترونيكی، الكتريكی و رايانه‌ای و واردات و صادرات است. این شرکت در میان 37 شرکت سرمایه‌گذاری که اطلاعات مربوط به پرتفوی سرمایه‌گذاری مورخ 1401/12/29 آن‌ها در سامانه کدال افشا شده است، رتبه 9 در مازاد ارزش پورتفوی بورسی را در اختیار دارد.

سهامداران وخارزم

از سهامداران عمده وخارزم، می‌توان به موسسه توسعه همیاری سپهر و شرکت آرمان اندیشان رستاک اشاره کرد. در جدول زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وخارزم و میزان درصد سهام هریک از آن‌ها قابل مشاهده است.

سهامداران وخارزم

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. بانک صادرات به‌صورت تلفیقی به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 41 درصد از سهام وخارزم را در اختیار دارد. جدول زیر سهامداران وخارزم را به‌صورت تلفیقی نشان می‌دهد.

سهامداران تلفیقی

محاسبه و تحلیل NAV وخارزم

برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌های آن (NAV) محاسبه شود. ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری یکی از موارد مهم در افزایش دقت محاسبه ان ای وی است. بسیاری از تحلیلگران مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی را به دلیل سختی محاسبه، صفر در نظر می‌گیرند. در سایت انیگما پرتفوی بورسی و غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری شده است. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پرداخته شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل وخارزم

بخش زیادی از مازاد ارزش پرتفوی بورسی وخارزم از سهام شرکت داروسازی سینا و بانک صادرات ایران محقق شده است. جدول زیر بخشی از پرتفوی بورسی وخارزم را نشان می‌دهد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در تاریخ 1402/05/15 حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل وخارزم

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وخارزم

بخشی از پرتفوی غیربورسی وخارزم در جدول زیر قابل آمده است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی بر اساس ارزش‌گذاری انجام شده در تاریخ 15 مرداد 1402 بیش از 27 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وخارزم

برای محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد و این تحلیل‌ها باید به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیل پرتفوی غیربورسی در تحلیل وخارزم توسط تیم انیگما آمده است.

  • شرکت توسعه برق و انرژی سپهر مالک نیروگاه منتظر قائم با ظرفیت 1,620 مگاوات است. این نیروگاه در زمینی به مساحت 100 هکتار در ملارد واقع شده است و 25 درصد برق تهران را تامین می‌کند. برآورد می‌شود این شرکت حدود 19,000 میلیارد تومان ارزش داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) وخارزم

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی علاوه بر مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی، از طریق سود نقدی حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز سود کسب می‌کنند. برای هرچه دقیق‌تر بودن تحلیل بنیادی وخارزم، لازم است که سود سهم شرکت از سود نقدی حاصل شده از شرکت‌های زیرمجموعه آن مورد بررسی قرار گیرد.

سود نقدی پرتفوی بورسی وخارزم

سود هر سهم منتهی به سال 1402 شرکت داروسازی سینا که از زیرمجموعه‌های بورسی وخارزم است، 1,549 ریال پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که این شرکت 68 درصد از سود محقق شده خود را تقسیم کند، سود سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی حدود 122 میلیارد تومان برآورد می‌شود. به‌صورت کلی با بررسی سود تمامی شرکت‌های زیرمجموعه بورسی وخارزم، سهم این شرکت از سود نقدی حاصل شده 764 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود نقدی حاصل از دارایی های بورسی شرکت

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وخارزم

سود سهم شرکت از پرتفوی غیربورسی آن حدود نیز حدود 682 میلیارد تومان برآورد شده است. طبق تحلیل انجام شده، پیش‌بینی می‌شود بیش از 270 میلیارد تومان از این سود از شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم حاصل شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وخارزم

صورت سود و زیان وخارزم

صورت سود و زیان وخارزم در 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی منتهی به تاریخ 1403/03/31 مطابق جدول زیر است. طبق محاسبات ذیل درآمد سود سرمایه‌گذاری شرکت خوارزمی تا پایان سال مالی 1403 معادل 1,447 میلیارد تومان برآورد شده است. با در نظر گرفتن سایر موارد در تحلیل وخارزم، سود خالص شرکت در این سال مالی بیش از هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی

تحلیل بنیادی وخارزم

برای محاسبه NAV و تحلیل بنیادی وخارزم حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 8 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای وخارزم 21,791 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/05/15در سایت www.tsetmc.com  (5,220 ریال) 23.8 درصد محاسبه شده است.

همچنین باتوجه به محاسبات انجام شده در تحلیل وخارزم، سود خالص به ازای هر سهم این نماد (EPS) برای سال مالی 1403 معادل 751 ریال محاسبه شده است. باتوجه به ای پی اس و قیمت روز این سهم نسبت P/E تحلیلی وخارزم 6.9 واحد است.

تحلیل بنیادی وخارزم

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

سود مجمع (DPS) وخارزم

مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 1401/03/31 در تاریخ 10 مهر 1401 برگزار شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع، شرکت 345 ریال سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است. جدول مقدار و درصد تقسیم سود وخارزم در 3 سال متوالی را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/03/3198334535
1400/03/311,17915012
1399/03/314565010

نمودار قیمتی وخارزم

چارت زیر روند قیمت در تحلیل بنیادی وخارزم را نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت سهام این شرکت در تاریخ 19 مرداد سال 1399 به بیشترین مقدار خود یعنی 19,980 ریال با ارزش بازار 16 هزار میلیارد تومان رسید. اکنون پس از حدود 63 درصد ریزش در محدوده 5 هزار ریال در حال معامله است. ارزش بازار وخارزم در تاریخ نگارش این مقاله (15 مرداد 1402) معادل 9.76 هزار میلیارد تومان است.

روند قیمتی وخارزم

سوالا متداول

ان ای وی وخارزم چقدر است؟

NAV شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در تاریخ 15 مرداد 1402 برابر 21,791 ریال است.

مجمع وخارزم چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401/09/31 وخارزم در تاریخ 1401/07/10 برگزار شد.

سود نقدی وخارزم چقدر است؟

میزان سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) منتهی به سال مالی 1401 وخارزم 345 ریال می‌باشد.

بزرگترین زیرمجموعه‌های بورسی وخارزم چیست؟

شرکت سرمایه‌گذای خوارزمی 47 درصد از سهام داروسازی سینا با ارزش حدود 1,682 میلیارد تومان و 3 درصد از بانک صادرات با ارزش حدود هزار میلیارد تومان را در پرتفوی بورسی خود دارد.

مهمترین دارایی‌های غیربورسی وخارزم کدام است؟

89 درصد از شرکت توسعه برق و انرژی سپهر که نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان ارزش دارد، مهمترین دارایی غیربورسی وخارزم است.

3.3/5 - (9 رای)
۱۳ دیدگاه
    1. سلام، وخارزم 10 درصد از شرکت تامین سرمایه سپهر را در اختیار دارد که ارزش آن توسط تیم تحلیلی انیگما حدود 600 میلیارد برآورد شده است.

      1. قیمت نماد وخارزم با p/e3 و تابلو اصلی بورس
        قیمت نماد در سال ۱۳۹۲ برابر با ۳۷۲ تومن
        قیمت نماد در سال ۱۴۰۱ برابر ۳۰۰ تومان
        قیمت در اواخر ۱۴۰۱ برابر ۴۰۰ تومان
        پیش بینی ۱۰ سال اینده قیمت ۴۲۰ تومان!
        بیت کوین در سال ۱۳۹۲ برابر با ۲۷۸۰۰۰۰ تومان
        بیت کوین در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۰۶۰۰۰۰۰۰۰ تومان
        بیت کوین در ده سال اینده برابر با یک میلیون دلار
        دلیل عدم سرمایه گذاری در بورس تهران و سرمایه گذاری در بیت کوین.حالا بگید سهم ها پشتوانه دارن و …
        قیمت وخارزم با تعدیل در سال ۹۲ برابر با ۶۸ تومن کلا ۵،۶ برابر رشد و بدون تعدیل ۳۷۲ تومن.سکه در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۹۰۰ هزار تومان و الان ۲۴ میلیون تومان.یعنی بدون ریسک و هیچ دردسری هرچی میخریدی از این سرطان بیشتر سود میداد.

        1. دارایی‌های مختلف دارای ریسک‌های متفاوتی هستند؛ هرچه سرمایه‌گذار ریسک بیشتری را تحمل کند، می‌تواند انتظار کسب بازدهی بالاتری را نیز داشته باشد. توصیه می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری علاوه بر بازدهی به ریسک آن دارایی نیز توجه کنید.

        2. استاد گرامی لطفا تخصصی از بازار سرمایه ندارید اظهار نظر نکنید .شما مفاهیم پایه بازار سرمایه مثل افزایش و تقسیم سود نقدی رو نمیدونی . شما بیتکوین بخر و نگه دار

  1. معادن صدر جهان بخصوص معدن طلای شادان در این تحلیل محاسبه نشده است.
    تولید طلاش از مرحله آزمایشی گذشته و تثبیت شده. تو دهه فجر امسال مجوز احداث کارخانه کنسانتره مس و طلا رو در کنار معدن طلا اخذ کرده. این کار باعث میشه استخراج طلا از نیم گرم در تن به یک و نیم گرم افزایش پیدا کنه و استخراج طلا ۳ برابر بشه. ۲ هزار میلیارد قراره سرمایه‌گذاری کنه که ۱۸ ماهه به بهره‌برداری برسه که دو شرکت چینی فاینانس کردند که بجاش کنسانتره مس بردارند. وخارزم درصدی فباهنر هم هست و از معادن هندوآباد اصفهان هم طلا و مس استخراج می‌کنه. ۱۹ بهمن مزایده فروش ۱۵ هزار تن کنسانتره مس گذاشته.

    1. در این مقاله تنها بخشی از پرتفوی غیربورسی وخارزم نمایش داده شده است. توسعه معادن صدر جهان نیز با ارزش 300 میلیارد تومان و مازاد ارزش 250 میلیارد تومان در این ارزش‌گذاری لحاظ شده است.

  2. ببخشید توسعه معادن صدر جهان کلا ۳۰۰میلیارد تومن ارزش داره؟من چندجا خونده بودم ۳هزار میلیارد تومان ارزش داره میشه لطفا جوابم رو بدید خیلی استرسی شدم

  3. سلام p/e تحلیلی شما در این مقاله (تاریخ انتشار 15 مرداد 1402) 6.7 اعلام شده در حالیکه در پست تلگرامی شما در همین تاریخ 3.7 اعلام شده است. لطفا بفرمایید دلیل این تناقض چیست؟ 🔵پایین‌ترین P/E تحلیلی‌های بازار🔵

    ✅در این پست به تحلیل و معرفی شرکت‌هایی پرداختیم که در حال حاضر پایین‌ترین P/E تحلیلی در بازار سرمایه را دارند. در این ارزیابی تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بررسی گردیده‌اند.

    Enigma.ir
    @enigma_investing

    1. سلام، در پست تلگرام P/E تحلیلی سال 1402 منتشر شده است. همان‌طور در این مطلب نوشته شده P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 است.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا