تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وتوکا – شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد

در مقاله پیش رو تحلیل وتوکا ، به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین هلدینگ لجستیکی زنجیره فولاد انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد در سال 1367، به‌منظور پشتیبانی و ساخت مجتمع فولاد مبارکه تاسیس شد. پس از راه‌اندازی شرکت فولاد مبارکه، شرکت توکا فعالیت‌های خود را در برنامه‌های توسعه، تامین و تدارک مواد اولیه و تجهیزات و انجام پروژه‌های تخصصی فولاد مبارکه، گسترش داد. این شرکت سال 1380 با نماد وتوکا در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی وتوکا و محاسبه NAV و EPS آن از طریق بررسی عملکرد و ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفهوم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت وتوکا

سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار و انجام فعالیت‌های در ارتباط با اشخاص سرمایه‌پذیر از فعالیت‌های اصلی وتوکا است. همچنین این شرکت در سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در سهام، سهم‌الشرکه و سایر اوراق بهادار مشارکت دارد.

از دیگر فعالیت‌های شرکت در تحلیل وتوکا می‌توان به سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها و گواهی سپرده‌های بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری مجاز و ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار اشاره کرد.

جایگاه وتوکا در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد یکی از هلدینگ‌هایی است که فعالیت‌های متنوعی در 4 گروه حمل و نقل، صنعتی و معدنی، خدماتی، پیمانکاری، مالی و بازرگانی دارد.

میزان سرمایه‌گذاری وتوکا در صنعت

در ادامه به بررسی فعالیت این شرکت در هر یک از این بخش‌ها در تحلیل بنیادی وتوکا پرداخته شده است.

گروه حمل و نقل ریلی و جاده‌ایی

در حال حاضر ناوگان ریلی توکاریل و زیرمجموعه آن ۲۶% از کل بار ریلی کشور را حمل می‌‌کنند که معادل ۳۰% بار معدنی کشور است. شرکت حمل و نقل توکا نیز با برخورداری از زیرساخت مناسب و تجهیزات ملکی، بر اساس رتبه‌بندی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمره ۱۰ شرکت برتر حمل و نقل جاده‌ای کشور به شمار می‌آید.

گروه صنعتی و معدنی

گروه صنعتی توکا با هفت شرکت مانند شرکت‌های صنایع نسوز توکا و فرآورده‌های نسوز آذر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد نسوز ایران و تنها تولیدکننده محصولات دولومیتی در کشور است.

شرکت‌های معدنی نیز شامل شرکت تهیه و توزیع مواد اولیه استقلال سپاهان با ۳ معدن و همچنین شرکت راهبران فولاد سپاهان در این گروه فعال هستند. این شرکت‌ها طرح‌های توسعه‌ای از جمله ایجاد خط کنسانتره را در دستور کار خود دارند.

گروه پیمانکاری وخدماتی

گروه پیمانکاری توکا با پنج شرکت، در اجرای پروژه‌های صنعتی، ساختمانی، خدماتی و غیره فعالیت دارد. شرکت‌های این مجموعه کلیه خدمات مشاوره، طراحی، تامین، تدارک و ساخت و مدیریت اجرای پروژه، تهیه و تولید سازه‌های بتنی صنعتی و ساختمانی، ایجاد و نگهداری فضای سبز و… را ارائه می‌دهند. شرکت مهندسی ساخت و توسعه و مدیریت صنایع توکا، توکا بتن، توکا سبز، بهسازان صنایع خاورمیانه و توکا نیرو سپاهان شرکت‌های این گروه هستند.

گروه مالی و بازرگانی

این گروه در زمینه بازرگانی داخلی و خارجی، تامین قراضه موردنیاز مجتمع فولاد مبارکه و همچنین خرید و فروش محصولات فولادی فعال هستند. ازجمله شرکت توکا تدارک و فولاد کالا فوکا با پیشرفته‌ترین تکنولوژی فرآوری قراضه، شرکت صنایع برش ورق‌های فولادی، شرکت آینده بهتر و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا که عمدتا مباحث مربوط به راهبری سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، آماده‌سازی شرکت‌ها برای ورود به فرابورس و بورس، پرتفوگردانی، سبدگردانی و اداره امور سهامداران هلدینگ و زیرمجموعه را بر عهده دارند.

سرمایه و ترکیب سهامداران وتوکا

سرمایه وتوکا در بدو تاسیس مبلغ 3 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 4٬030٬000 میلیون ریال (شامل 4٬030 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1٬000 ریال) رسیده است. طبق صورت جلسه جمع عمومی فوق العاده مورخ 1402/03/24 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 4٬030٬000 میلیون ریال به 12٬110٬000 میلیون ریال از محل آورنده نقدی سهامداران، سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران مورد تصویب قرا گرفت و در حال انجام است.

تصویر زیر لیست سهامداران بیش از یک درصد در تحلیل وتوکا را نشان می‌دهد. عمده سهام این شرکت متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. از دیگر سهامداران درصدی در تحلیل بنیادی وتوکا می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس و سرمایه‌گذاری صدر تامین اشاره کرد.

سهامداران وتوکا

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد شرکت‌ها که در کدال گزارش داده شده‌اند، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده است.

در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. بخشی از سهامداران وتوکا به‌صورت تلفیقی در تصویر زیر نمایش داده شده است.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد

محاسبه و تحلیل NAV وتوکا

از آن‌جا که وتوکا یک شرکت سرمایه‌گذاری است، برای تحلیل این شرکت باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) آن را محاسبه کرد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دارای دو نوع دارایی هستند. نوع اول شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است که به آن پرتفوی بورسی می‌گویند. نوع دوم، هرگونه سرمایه‌گذاری که در بورس نباشد، مانند سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌قیمت، املاک و مستغلات، اوراق و… یا سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند. این نوع سرمایه‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت را تشکیل می‌دهد. در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوکا بررسی شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وتوکا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وتوکا در تاریخ 1402/10/06 حدود 4٬215 میلیارد تومان است. 52 درصد از سهام شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا متعلق به وتوکا است. در تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی وتوکا قابل مشاهده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وتوکا

می‌توانید با مراجعه به سایت انیگما، قیمت روز هر یک از شرکت‌های پرتفوی بورسی را تغییر دهید و مازاد ارزش پرتفو بورسی و ان‌ای‌وی وتوکا را با توجه به قیمت‌های مدنظر خود مشاهده کنید.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوکا

شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد سهامدار عمده شرکت توکا تولید اسپادان است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وتوکا که بخشی از آن در تصویر زیر آمده است، بیش از 7٬692 میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوکا

نکات تحلیل زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی:

  • شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال سالیانه حدود 150 هزار تن ورق گالوانیزه تولید می‌کند که از این محل می‌تواند در سال 1402 با فرض دلار 40 هزار تومان حدود 4٬300 میلیارد تومان فروش و 1٬000 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.
  • شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا در تاریخ 31 شهریورماه 1402 دارای بیش از 230 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 430 میلیارد تومان بوده است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت ارزش خالص دارایی‌های آن را می‌توان حدود 10 میلیارد تومان دانست.

سایر نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی وتوکا در سایت انیگما قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است که انیگما پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را انجام داده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در نظر گرفتن مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی باعث افزایش دقت در محاسبه ان ای وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

سود هر سهم (EPS) وتوکا

سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی، یکی دیگر از محل‌های کسب سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل بنیادی وتوکا به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وتوکا

سود هر سهم شرکت توکا ریل در پایان سال مالی 1402 مبلغ 286 ریال پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که این شرکت 33 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم شود، سهم وتوکا از این سود نقدی بیش از 24 میلیارد تومان خواهد شد. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم وتوکا از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود به بیش از 79 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

مجموع سود نقدی پیش‌بینی شده پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوکا 602 میلیارد تومان برآورد می‌شود که 208 میلیارد تومان آن حاصل سود سهم شرکت از سود نقدی شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل وتوکا

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده صورت سود و زیان وتوکا است. درآمدهای عملیاتی وتوکا برای دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 111 میلیارد تومان بوده است. سود خالص محقق‌شده در این دوره مالی مبلغ 89 میلیارد تومان بوده است. حال پیش‌بینی می‌شود وتوکا در پایان سال مالی 1402 بیش از 77 درصد از درآمدهای عملیاتی خود معادل 530 میلیارد تومان را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل وتوکا

سود مجمع (DPS) شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد

مجمع عمومی عادی سالیانه وتوکا منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1402/03/24 برگزار شد. در این مجمع به ازای هر سهم 400 ریال سود نقدی تقسیم شد. در ادامه به روند تقسیم سو وتوکا در سه سال مالی گذشته پرداخته شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص (ریال)سود نقدی (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/291٬118400٪35
1400/12/291٬240320٪25
1399/12/30934350٪37

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها در تاریخ 1402/07/20 و سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/07/22 از طریق سامانه سجام پرداخت شد.

تحلیل بنیادی وتوکا

برای محاسبه NAV و تحلیل وتوکا ، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده و چیزی حدود 1٬918 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش بورسی و غیربورسی وتوکا بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وتوکا به دست می‌آید. NAV وتوکا در تاریخ 6 دی ماه 1402 مبلغ 11٬418 ریال محاسبه می‌شود. با تقسیم قیمت روز وتوکا در این تاریخ بر NAV شرکت، نسبت P/NAV وتوکا 39٫3 درصد شده است. همچین تحلیلگران انیگما ای پی اس تحلیلی وتوکا را برای سال مالی 1402 مبلغ 438 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وتوکا

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

تجربه نشان داده است که در تحلیل بنیادی، P/NAV سهام شرکت‌ها تا حدود 60 الی 70 درصد رشد می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله استراتژی معاملاتی P/NAV را بخوانید.

نمودار قیمتی وتوکا

چارت زیر نشان‌دهنده روند قیمتی سهام وتوکا است. قیمت سهام وتوکا در تاریخ 1399/04/18 به بالاترین مقدار خود با ارزش بازار 8٬569 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت سهام این شرکت تنزل یافت. اما در حال حاضر با توجه به بازار کنونی، قیمت سهام وتوکا امروز (تاریخ 1402/10/06) در سایت www.tsetmc.com معادل 4٬490 ریال به ارزش بازار 5٬391 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وتوکا

سوالات متداول

تاریخ برگزاری مجمع سالیانه وتوکا چه زمانی است؟

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه وتوکا منتهی به سال مالی 1401، 1402/03/24 بود.

سهامداران عمده وتوکا چه کسانی هستند؟

شرکت فولاد مبارکه با مالکیت حدود 53 درصد، سهامدار عمده وتوکا است.

پی به ناو وتوکا چقدر است؟

در تحلیل وتوکا ، P/NAV این شرکت برابر با 39٫3 درصد است.

EPS وتوکا چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی وتوکا به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1402 مبلغ 438 ریال برآورد شده است.

4.3/5 - (7 رای)
۲ دیدگاه
  1. خدا بگم این سهم وتوکا رو چکار کنه منو بدبخت کرده خونه نشین شدم با هزار امید پول گذاشتم تو این بدبخت شدم دار ندارم سی تومان پول گذاشتم تو این سهم بدبختم کرده زندگیم نابود شده خدا باعث بانی رو لعنت کنه

    1. سلام دوست عزیز، امیدواریم هرچه سریع‌تر ضررتون جبران بشه
      ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب سود بهتر در بازار سرمایه، روی سهم‌هایی با P/NAV پایین‌تر سرمایه‌گذاری کنید.
      برای راهنمایی بیشتر می‌تونید با کارشناسان انیگما نیز در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا