تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فاسمین – شرکت کالسیمین

تحلیل فاسمین به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه تولیدی در زمینه سرب و روی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت کالسیمین در سال 1343 با هدف استحصال روی و سرب از معدن انگوران تاسیس شد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش روی با ظرفیت 40 هزار تن، کنسانتره سرب با ظرفیت 60 هزار تن و کنسانتره روی خام (اکسیده – سولفوره) با ظرفیت 400 هزار تن در خاورمیانه است. میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز 8 میلیون تن و در بخش زیرزمینی 4 میلیون تن روی با عیار بالا است. شرکت در سال 1376، در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی با نماد «فاسمین» درج شد. در ادامه به تحلیل بنیادی فاسمین، محاسبه EPS تحلیلی و P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و جایگاه فاسمین در صنعت فلزات اساسی

شرکت کالسیمین در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تغلیظ، ذوب مواد معدنی و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی مواد معدنی فعالیت دارد. 57 سال است که فعالیت اصلی و عمده شرکت، استحصال روی و سرب از ماده معدنی معدن سرب و روی انگوران و تولید و فروش کنستانتره و شمش روی و سرب است.

حدود 80 معدن سرب و روی در کشور وجود دارد. معادن انگوران زنجان، مهدی‌آباد یزد، عمارت اراک و ایرنکوه اصفهان از جمله معادن مهم سرب و روی کشور هستند. ایران رتبه چهارم تولید ماده معدنی سرب و روی را در آسیا پس از چین، قزاقستان و هند دارد. همچنین ایران، ششمین کشور تولیدکننده شمش روی در آسیا است. با وجود آن‌که بیش از 9 درصد ذخایر خاک سرب و روی کل جهان در ایران قرار دارد، سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد از کل تولیدات و صادرات جهانی است.

شرکت کالسیمین با دارابودن واحدهای فرآوری تغلیظ، کارخانه روی و واحد BZS به‌عنوان‌ بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه تولیدی در زمینه سرب و روی در کشور است. این شرکت توانایی خوراک‌دهی با انواع خوراک اکسیده و مخلوط اکسیده سولفوره را دارد. فاسمین در دوره مالی 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش 35٬293 تن شمش روی داخلی و صادراتی معادل مبلغ 33٬823 میلیارد ریال در رتبه اول از لحاظ فروش شمش روی در کشور قرار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران فاسمین

سرمایه فاسمین در بدو تاسیس مبلغ 50 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله تا پایان دوره منتهی به 1402/06/31 به مبلغ 24٬000٬000 میلیون ریال رسیده است.

شرکت توسعه معادن روی ایران دارای 57٫48 درصد از سهام شرکت کالسیمین است. همچنین شرکت کالسیمین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران است. در تصویر زیر، لیست مهم‌ترین سهامداران و درصد مالکیت آن‌ها از این نماد در تحلیل فاسمین نمایش داده شده است.

سهامداران فاسمین

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک‌تار در حالت تلفیقی مالک بیش از 60 درصد از سهام فاسمین است. لیست سهامداران تمام شرکت‌ها به صورت تلفیقی به همراه شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها، در سایت تحلیل بنیادی انیگما، نمایش داده شده­‌ است.

سهامداران تلفیقی شرکت کالسیمین

محصولات و خدمات اصلی

محصولات اصلی شرکت کالسیمین شامل شمش روی، کنستانتره سرب و کنستانتره روی خام است. فلز روی (که محصول عمده شرکت است) پس از مس و آلومینیوم از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است و به دلیل خواص مطلوب آن در صنایع متعددی استفاده می‌شود. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است. فلز سرب به‌عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلیاژهای بلبرینگ و لوله‌کشی، باتری‌های ذخیره‌کننده و ابزارهای شیمیایی کاربرد دارد. کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه‌سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه‌های اتمی است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی فاسمین

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش تمام محصولات شرکت کالسیمین را نشان می‌دهد. مقدار فروش محصولات در تحلیل فاسمین تا پایان دوره مالی 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 بیش از 59 هزار تن بوده که 11 هزار تن مربوط به فروش در بازار داخلی و حدود 48 هزار تن مربوط به فروش صادراتی است. در این تحلیل مقدار فروش فاسمین تا پایان سال مالی 1402 بیش از 87 هزار تن پیش‌بینی شده است.

مقدار فروش محصولات شرکت کالسیمین

تصویر زیر قیمت فروش محصولات فاسمین را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین دو دوره مالی منتهی به 1402/12/29 نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر بیشترین نرخ فروش در تحلیل بنیادی فاسمین در دوره مالی 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مربوط به شمش سرب داخلی است.

قیمت فروش محصولات فاسمین

مبلغ فروش شرکت در 6 ماهه ابتدای سال 1402 میزان 3٬574 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود 54 درصد رشد داشته است. این رشد ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات (عمدتا نرخ فروش شمش روی، متاثر از افزایش نرخ LME) و همچنین افزایش در مقدار فروش محصولات به‌خصوص شمش روی بوده است.

مبلغ فروش در تحلیل فاسمین

محصولات شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی بر اساس نرخ‌های جهانی و بر مبنای بورس فلزات لندن LME قیمت‌گذاری می‌شوند؛ بنابراین کاهش قیمت محصولات تاثیر به‌سزایی در مبلغ فروش شرکت و به‌صورت مستقیم بر سود شرکت خواهد داشت.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل فاسمین

مواد اولیه شرکت کالسیمین، عمدتا خاک معدنی روی و گوگرد است که از منابع داخلی (خاک معدنی از معدن انگوران و گوگرد از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد) تامین می‌شود. بخشی از مواد اولیه شامل خاک وارداتی از کشور ترکیه و مواد کمکی از کشور چین خریداری می‌شود. کنسانتره هیدروکسید نیز از طریق باطله‌های موجود در کارخانه توسط واحد BLZ تولید می‌شود.

مقدار مواد اولیه مصرفی در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 122 هزار تن بوده است. مبلغ هزینه‌شده در تحلیل بنیادی فاسمین برای این دوره 1٬906 میلیارد تومان ذکر شده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل 72 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی فاسمین

سربار شرکت کالسیمین

اقلام سربار شرکت کالسیمین شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و هزینه حمل و نقل و انتقالات است. جزئیات اقلام سربار فاسمین و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402، در تصویر زیر نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود مجموع هزینه‌های سربار در تحلیل فاسمین برای دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 291 میلیارد تومان بوده که عمده آن مربوط به حقوق و مزایا است. هزینه سربار در انتهای سال مالی 1402حدود 684 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت کالسیمین

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فاسمین

فاسمین در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 967 میلیارد تومان سود خالص از درآمدهای عملیاتی خود ساخته است. در ادامه صورت سود و زیان فاسمین در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دو دوره مالی منتهی به سال 1402 نمایش داده شده است. طبق تحلیل فاسمین توسط تحلیلگران انیگما، پیش‌بینی می‌شود سود خالص شرکت در انتهای سال 1402، بیش از 2 هزار و 319 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل فاسمین

شما می‌توانید برای مشاهده تحلیل به‌روز شرکت کالسیمین و ارتباط با کارشناسان انیگما فرم قسمت دیدگاه‌ها در انتهای صفحه را تکمیل کنید. همچنین در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل بنیادی توضیح داده شده است.

سود مجمع (DPS) فاسمین

مطابق صورت سود و زیان فاسمین، سود خالص این شرکت در دوره مالی سال 1401 برابر با 1٬120 ریال بوده است. تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه فاسمین 1402/04/31 بود. بر اساس تصمیمات این مجمع سود نقدی فاسمین (DPS) به ازای هر سهم 1٬000 ریال تصویب شده است. برای اطلاعات بیشتر از روند تقسیم سود و بازده نقدی آن مطالعه مقاله مجمع فاسمین پیشنهاد می‌شود.

سود فاسمین برای سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 1402/07/30 و سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/08/25 از طریق سامانه سجام و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی 1402/12/29

در تحلیل بنیادی فاسمین، قیمت شمش روی 2٬519 دلار بر تن لحاظ شده است. با در نظر گرفتن 30 درصد تورم در سال 1402 و میانگین دلار 40 هزار تومان، سود خالص فاسمین به ازای هر سهم (EPS فوروارد) 966 ریال پیش‌بینی می‌شود. با توجه به قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/09/27 (5٬330 ریال)، نسبت P/E تحلیلی فاسمین 5٫5 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فاسمین

لازم به ذکر است که در تحلیل فوق نرخ سوخت 2,700 تومان بر متر مکعب لحاظ شده است. شما می‌توانید مفروضات مدنظر خود را در سایت انیگما وارد کرده و EPS سال 1402 را طبق تحلیل خود مشاهده کنید. برای مشاهده و تغییر مفروضات مد نظر خود به تحلیل فاسمین در سایت انیگما مراجعه کنید. همچنین از طریق لینک بهترین سهام می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی فاسمین

نمودار زیر روند قیمتی سهام فاسمین را نشان می‌دهد. با شروع روند افزایشی قیمت سهام فاسمین در آبان‌ ماه 1401، سهام این نماد در تاریخ 1402/02/09 به بالاترین مقدار تاریخی خود (9٬150 ریال) رسید. ارزش بازار فاسمین در این تاریخ 21٬960 میلیارد تومان بوده است. سپس با توجه به نوسانات بازار بورس قیمت سهام فاسمین روند نزولی در پیش گرفت. هم‌اکنون در تاریخ 1402/09/27 در سایت www.tsetmc.com ارزش بازار فاسمین برابر با 12٬744 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی فاسمین

سوالات متداول

سهامداران عمده فاسمین چه کسانی هستند؟

شرکت توسعه معادن روی ایران با دارا بودن بیش از 57 درصد از سهام فاسمین سهامدار عمده این شرکت است.

تاریخ مجمع عمومی فاسمین چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه فاسمین منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1402/04/31 برگزار شد.

ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی فاسمین چقدر است؟

تحلیلگران انیگما EPS فوروارد در تحلیل فاسمین را تا پایان سال مالی 1402 را 966 ریال برآورد کرده‌اند.

سود نقدی فاسمین چقدر است؟

فاسمین در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم هزار ریال سود نقدی تقسیم کرد.

4.6/5 - (7 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا