تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غمارگ «شرکت مارگارین»

تحلیل غمارگ به‌ عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ روغن نباتی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت مارگارین در سال 1332 تاسیس و سال 1372 با نماد «غمارگ» در گروه صنعت صنایع روغن نباتی مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. هم‌اکنون متنوع‌ترین محصولات روغنی و انواع کره نباتی در دو بخش صنعت و مصارف خانوار در این شرکت تولید می‌­شود. در ادامه سعی شده است تا گزارش دقیقی از تحلیل بنیادی غمارگ و محاسبه EPS تحلیلی و P/E فوروارد این سهم ارائه شود.

موضوع فعالیت شرکت

فعالیت اصلی شرکت مارگارین شامل احداث کارخانه روغن‌کشی، تصفیه، هیدروژناسیون روغن، مارگارین­‌سازی، تهیه روغن سالاد و خوراک دام، تاسیس کارخانه پنبه پاک‌­کنی و صابون­‌سازی و همچنین هرگونه عملیات مجاز تجاری است.

موضوع فرعی فعالیت غمارگ نیز تولید و خرید و فروش محصولات غذایی از قبیل انواع سس، قند، شکر، غلات و… است. همچنین بسته­‌بندی و توزیع این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی نیز از فعالیت‌های شرکت مارگارین به شمار می‌آید. از دیگر اقدامات فرعی شرکت می‌توان به خرید و احداث کارخانه و تاسیسات مفید دیگر و بهره‌برداری از آن­‌ها، واردات ماشین‌آلات، قطعات و لوازم، مواد اولیه و سایر مواد کمکی برای امور تولیدی و صادرات محصولات اشاره کرد.

جایگاه شرکت مارگارین در صنعت

شرکت مارگارین در بین شرکت­‌های فعال در صنعت روغن نباتی و کره با حجم فروش بالغ بر 16٬811 میلیارد ریال تا پایان دوره مالی منتهی به 30 آذرماه 1402، 3٫1 درصد از سهم بازار را دارا است. غمارگ همچنین در جایگاه هشتم تولید و توزیع محصولات در صنعت روغن نباتی کشور قرار دارد. این شرکت در نظر دارد با توجه به وجود رقبای بزرگ در این صنعت، به کسب جایگاه نخست در تولید روغن­‌های تخصصی، کسب و حفظ جایگاه مطلوب تولید روغن­‌های خانوار در کشور و همچنین ایجاد سود پایدار دست یابد.

سرمایه و ترکیب سهامداران غمارگ

سرمایه غمارگ در بدو تاسیس مبلغ 475 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش پیدا کرده است. در آخرین مرحله، سرمایه غمارگ بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1400/08/22 از مبلغ 840 میلیارد ریال به 9,515 میلیارد ریال رسیده است. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته بوده است.

شرکت توسعه صنایع بهشهر با در اختیار داشتن بیش از 68 درصد از سهام غمارگ، کنترل این شرکت را در دست دارد. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی غمارگ را نشان می‌دهد.

سهامداران غمارگ

بانک ملی به صورت تلفیقی 74٫95 درصد از سهام شرکت مارگارین را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما سهامداران تمامی شرکت­‌های فعال در بازار سرمایه به صورت عادی و تلفیقی به همراه شرکت‌­های زیرمجموعه خود نمایش داده شده‌­اند.

سهامداران تلفیقی شرکت مارگارین

محصولات و خدمات اصلی

محصولات و خدمات اصلی شرکت مارگارین در زمینه تولید انواع روغن­‌های نباتی مایع، جامد و انواع کره نباتی مورد مصرف صنف، صنعت و خانوار است. در حال حاضر ظرفیت اسمی شرکت تولید 270 هزارتن روغن خوراکی، 6،720 تن کره مارگارین، 61،125 تن قند و شکر و 6 هزار تن حبوبات در سال است.

جدول زیر میزان تولید واقعی محصولات شرکت مارگارین را تا پایان سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

محصولاتتولید واقعی
روغن خوراکی – فله10٬620
اسید چرب1٬720
روغن خوراکی – حلب29٬691
روغن خوراکی – مایع12٬137
روغن خوراکی – کارتن4٬825
روغن کارمزدی21٬575
مقادیر به تن

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی غمارگ

تصویر زیر پیش‌بینی مقدار فروش، قیمت و مبلغ هر یک از محصولات شرکت مارگارین را نشان می‌دهد. مقدار فروش محصولات غمارگ در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 بیش از 79 هزار تن بوده است. مبلغ حاصل از فروش این محصولات 3٬105 میلیارد تومان است. رشد 79 درصدی مبلغ فروش نسبت به سال مالی گذشته ناشی از افزایش در نرخ و حجم فروش محصولات داخلی، تغییر در سیاست‌های محصولات جدید با حاشیه سود بالاتر، توقف محصولات با حاشیه سود منفی و در نهایت ترکیب بهینه تولید است. در ادامه با توجه به تصویر مقدار فروش در تحلیل غمارگ، درآمد شرکت از فروش محصولات در سال مالی 1403 مبلغ 2 هزار و 883 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی غمارگ

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمارگ

بهای تمام‌شده ساخت محصولات غمارگ شامل 90 درصد روغن خام، ساير مواد اوليه شيميايی و بسته‌بندی است كه تا قبل از محدوديت‌های ناشی از تحريم‌ها به‌طور عمده از طريق واردات تامين می‌شد. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مصرف مواد اولیه شرکت در دوره‌های مالی گذشته را نشان می­‌دهد. همچنین در تحلیل بنیادی غمارگ فرض شده است شرکت تماما روغن خام مصرف می‌کند و بخشی از روغن خام مورد نیاز از طریق روغن‌کشی از دانه‌های روغن تامین نمی‌شود.

شرکت مارگارین برای تامین مواد اولیه خود در سال مالی منتهی به آذرماه 1402 حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه شرکت به دلیل افزایش قیمت جهانی روغن خام نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمارگ

در سبد روغن خام شرکت 30 درصد روغن پالم، 30 درصد روغن آفتاب گردان و 40 درصد روغن کلزا در نظر گرفته شده است.

سربار شرکت مارگارین

تصویر زیر اقلام مورد نظر در بخش سربار شرکت مارگارین ازجمله حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… را نشان می‌دهد. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال مالی 1403، پیش‌بینی می‌شود سربار غمارگ در دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 بیش از 216 میلیارد تومان باشد.

سربار شرکت مارگارین

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غمارگ

شرکت مارگارین در پایان سال مالی 1402، 3٬105 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. این شرکت در دوره مذکور مبلغ 289 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی خود را به سود ناخالص تبدیل کرده است. پیش‌­بینی می­‌شود درآمدهای عملیاتی غمارگ تا انتهای سال مالی 1403 بیش از 2 هزار و 883 میلیارد تومان باشد. با کسر دیگر هزینه­‌ها و در نظر گرفتن درآمدهای حاصل از سرمایه­‌گذاری­‌ها، سود خالص شرکت تا انتهای دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 618 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. اقلام صورت سود (زیان) شرکت طبق بودجه اولیه و بودجه اصلاحی و عملکرد به شرح تصویر زیر است.

صورت سود و زیان در تحلیل غمارگ

شرکت مارگارین در سال مالی 1401 به دلیل زیان‌ده بودن، سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم نکرده است. اما مطابق تصویر بالا، غمارگ در پایان سال مالی 1402 به سوددهی رسیده و به ازای هر سهم 185 ریال سود خالص ساخته است. در حال حاضر زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه غمارگ منتهی به سال مالی 1402 در سایت کدال منتشر نشده است. لذا سهامداران برای اطلاع از میزان سود نقدی تقسیم می‌باسیت تا زمان برگزاری این مجمع منتظر بمانند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی 1403/09/30

در تحلیل بنیادی غمارگ نرخ فروش انواع روغن در سال مالی 1403 متناسب با 10 درصد افزایش نرخ روغن، نسبت به آخرین نرخ گزارش ماهانه رشد داده شده است. همچنین در نرخ خرید روغن 55 دلار هزینه حمل برای هر تن روغن خام مصرفی، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 5 درصد تعرفه واردات و هزینه های گمرکی لحاظ شده است.

با درنظرگرفتن میانگین دلار 50 هزار تومانی و 30 درصد تورم در سال جاری، میزان زیان غمارگ به ازای هر سهم 650 ریال پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به زیان‌ده بودن شرکت در سال مالی 1403، نسبت P/E تحلیلی برای آن محاسبه نشده است.

تحلیل بنیادی غمارگ

شما می‌توانید مفروضات مدنظر خود را در سایت انیگما وارد کرده و EPS سال 1403 را طبق تحلیل خود مشاهده کنید. برای مشاهده و تغییر مفروضات مدنظر خود به تحلیل غمارگ در سایت انیگما مراجعه کنید. همچنین برای مشاهده لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین پی بر ای می‌توانید از لینک بهترین سهم اقدام کنید.

نمودار قیمتی غمارگ

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام غمارگ را نشان می‌دهد، قیمت این سهم در تاریخ 1399/05/08 در بالاترین مقدار قیمتی خود به ارزش بازار 5٬676 میلیارد تومان قرار گرفت. با توجه به نوسانات بازار و روند نزولی سهام این شرکت، در حال حاضر قیمت سهام غمارگ در تاریخ 1402/12/14 در سایت TSE مبلغ 1٬394 ریال با ارزش بازار 1٬326 میلیارد تومان است. قیمت سهام غمارگ در این بازه زمانی 78 درصد کاهش داشته است.

نمودار قیمتی غمارگ

سوالات متداول

سهامداران عمده غمارگ چه کسانی هستند؟

شرکت توسعه صنایع بهشهر با مالکیت بیش از 68 درصد سهامدار عمده غمارگ محسوب می‌شود.

EPS تحلیلی غمارگ چقدر است؟

مطابق پیش‌بینی تحلیلگران انگیما، شرکت مارگارین در پایان سال مالی 1403 زیان‌ده خواهد بود.

P/E فوروارد غمارگ چقدر است؟

با توجه به زیان‌ده بودن شرکت، نسبت پی بر ای فوروارد در تحلیل بنیادی غمارگ محاسبه نشده است.

موضوع فعالیت غمارگ چیست؟

فعالیت اصلی شرکت مارگارین شامل احداث کارخانه روغن‌کشی، تصفیه، هیدروژناسیون روغن، مارگارین­‌سازی، تهیه روغن سالاد و خوراک دام، تاسیس کارخانه پنبه پاک‌­کنی و صابون­‌سازی و همچنین هرگونه عملیات مجاز تجاری است.

4.2/5 - (5 رای)
۴ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا