تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خبهمن – گروه بهمن

تحلیل خبهمن به‌عنوان یکی از بازیگران عمده صنعت خودرو در این مقاله بررسی شده است. شرکت گروه بهمن در سال 1331 در زمینه حمل و نقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی‌های تجاری به نام شرکت خلیج‌کو تاسیس و پس از چندین مرحله تغییر نام‌، نهایتا در سال 1377 به نام گروه بهمن نام‌گذاری شد. این شرکت در سال 1395 با رویکردی جدید و ماموریتی متفاوت، به بخش خصوصی واگذار شد و امروزه نقش موثری در صنعت خودرو به‌ویژه در بخش خودروهای کار و تجاری ایفا می‌کند. در ادامه به تحلیل بنیادی خبهمن از طریق محاسبه ان ای وی (NAV) و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

جایگاه خبهمن در صنعت

گروه بهمن به‌عنوان یکی از هلدینگ تخصصی چندرشته‌ای به‌صورت عمده در حوزه خودرو فعالیت می‌کند. موضوع اصلی فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام، واحدهای صندوق، سایر اوراق بهادار و شرکت‌هایی در زمینه تولید و فروش و همچنین صادرات و واردات انواع خودروهای سبک و سنگین، تجاری، کِشنده و قطعات است.

خودروسازان در سال 1401 به‌صورت کلی یک میلیون و 76 هزار دستگاه تولید کردند که نسبت به سال 1400 افزایش 39 درصدی داشته است. تولیدات گروه بهمن نیز در سال 1401 به 38 هزار دستگاه رسید که نسبت به سال 1400 حدود 45 درصد رشد داشت.

این شرکت با 34 درصد جایگاه اول سهم بازار کامیونت و با 46 درصد جایگاه اول سهم بازار مینی‌بوس را در اختیار دارد. گروه بهمن در میان 100 شرکت برتر در میزان فروش از رتبه 72 در سال 1400 به رتبه 54 در سال 1401 دست یافت.

سهامداران خبهمن

از سهامداران عمده خبهمن می‌توان به شرکت فن‌پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری اندیشه فردا اشاره کرد. جدول زیر دیگر سهامداران بالای 1 درصد و میزان درصد سهام هریک از آن‌ها در تحلیل خبهمن را نشان می‌دهد.

حدود 5 درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری بهمن است که می‌توانید در مقاله تحلیل وبهمن با این شرکت و سایر دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بیشتر آشنا شوید.

سهامداران خبهمن

عمده سهامداران گروه بهمن زیرمجموعه صنایع تولیدی کروز هستند و این شرکت با نزدیک به 77 درصد به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده خبمهن به‌شمار می‌آید.

محصولات گروه بهمن

شرکت‌های تابعه گروه بهمن شامل بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، بهمن لیزینگ و ایران دوچرخ هستند.

خودروهای سواری: این خودروها در قالب برندهایی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، فیدلیتی پرایم، مزدا و FAW عرضه می‌شوند.

خودروهای کار و تجاری: انواع وانت، خودروهای کِشنده و انواع مینی‌بوس با برندهای بهمن، ایسوزو، FAW، شیلر و پگاسوز به بازار عرضه می‌شوند.

موتورسیکلت: انواع موتورسیکلت در کلاس‌های مختلف نیز با برند ایران‌دوچرخ در سبد محصولات شرکت قرار دارند.

محاسبه و تحلیل NAV خبهمن

برای محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) در تحلیل بنیادی خبهمن، میزان دارایی‌های این شرکت مورد محاسبه قرار می‌گیرد. این دارایی‌ها شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا هرگونه سرمایه‌گذاری خارج از بورس مانند خرید املاک و مستغلات، طلا، سکه، ارز و… یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی است. در ادامه ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی خبهمن بررسی شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل خبهمن

مازاد ارزش پرتفوی بورسی خبهمن در تاریخ 1402/06/04 حدود 13 هزار و 875 میلیارد تومان است. در جدول زیر برخی دارایی‌های بورسی خبهمن قابل مشاهده است. طبق جدول زیر عمده سهام شرکت بهمن دیزل متعلق به گروه بهمن است.

پرتفوی بورسی در تحلیل خبهمن

در تحلیل ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی شرکت های سرمایه گذاری ، اگر شرکت در زیرمجموعه بورسی خود سهام مدیریتی داشته باشد یا بتواند تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره را مشخص کند، در این صورت معمولا قیمت سهام مدیریتی با پریمیوم نسبت به سهام عادی معامله می‌شوند. به عنوان مثال خبهمن در بهمن دیزل مالک عمده است و سهام مدیریتی دارد. قیمت سهام مدیریتی معمولا می‌تواند بین 15 تا 20 درصد با سهام عادی تفاوت داشته باشد. در تحلیل خبهمن فرض شده است که تفاوتی بین این دو قیمت وجود ندارد. اگر بخواهید بین قیمت سهام مدیریتی و سایر سهام‌ تفاوت قائل باشید، می‌توانید بامراجعه به سایت تحلیل بنیادی انیگما در قسمت پرتفوی بورسی این تغییرات را اعمال کنید.

ارزش‌گذاری و تحلیل پرتفوی غیربورسی خبهمن

در ادامه بخشی از پرتفوی غیربورسی خبهمن مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت مالک تمام یا بخشی از شرکت‌های بهمن موتور، کیامهستان، سیباموتور، ایران دوچرخ و شرکت سرمایه‌گذاری پویاهمگام است. با بررسی آخرین گزارش‌های منتشرشده می‌توان مازاد ارزشی در حدود 20 هزار و 649 میلیارد تومان برای پرتفوی غیربورسی آن در نظر گرفت.

پرتفوی غیربورسی گروه بهمن

برای محاسبه بهتر ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری ، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین تحلیل‌های انجام‌شده در طی زمان باید به‌طور پیوسته به‌روز شوند. در سایت انیگما تمامی تحلیل‌های مربوط به زیرمجموعه‌های غیربورسی گروه بهمن تحلیل و به‌روز می‌شوند. همچنین نکات تحلیلی مهم و مفروضات ارزش‌گذاری هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه نیز در سایت قابل دسترس است. همچنین شما می‌توانید ارزش هر یک از شرکت‌ها را تغییر دهید و نتیجه را در همان لحظه مشاهده کنید.

در ادامه ارزش‌گذاری شرکت کیامهستان انجام شده است. برای مشاهده ارزش‌گذاری و نکات تحلیل سایر شرکت‌ها در تحلیل بنیادی خبهمن به محصول تحلیل ان‌ای‌وی سایت انیگما مراجعه کنید.

  • شرکت کیامهستان در تاریخ 31 خرداد 1402 دارای 1,360 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 243 میلیارد تومان بوده است. همچنین این شرکت مالک 100 درصدی شرکت مانا نوین با بهای تمام‌شده 10 میلیارد تومان و ارزش روز 30,000 میلیارد تومان است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام که معادل 1,300 میلیارد تومان گزارش شده است، می‌توان ارزش روز آن را معادل 5,400 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) خبهمن

از دیگر موارد مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های آن است. بنابراین در این مقاله به بررسی سود نقدی زیرمجموعه‌های بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه EPS تحلیلی خبهمن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل خبهمن

سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی خبهمن 1,180 میلیارد تومان برآورد شده است. طبق پیش‌بینی انجام‌شده عمده آن از سود سال مالی منتهی به 1402/12/29 شرکت بهمن دیزل حاصل خواهد شد. جدول زیر بخشی از پرتفوی بورسی خبهمن و پیش‌بینی سود هر یک را نشان می‌دهد.

سود پرتفوی بورسی در تحلیل خبهمن

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

سود سهم خبهمن از شرکت بهمن موتور که یکی از مهم‌ترین دارایی‌های غیربورسی آن است، حدود 405 میلیارد تومان برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از سایر شرکت‌های پرتفوی غیربورسی این شرکت به هزار میلیارد تومان برسد.

سود پرتفوی غیربورسی گروه بهمن

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی خبهمن

جدول زیر صورت سود و زیان گروه بهمن در 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا انتهای سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. طبق این جدول درآمد سود سهام خبهمن در سال مالی 1401 معادل 1,883 میلیارد تومان بود. باتوجه به محاسبات بخش پیش، این مقدار در سال مالی 1402 معادل 1,684 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

باتوجه به سایر آیتم‌های موجود در صورت سود و زیان این شرکت، سود خالص سال 1402 در تحلیل خبهمن 1,570 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی خبهمن

نسبت‌های مالی در تحلیل خبهمن

نسبت P/E ttm منتهی به دوره مالی 1401/12/29 خبهمن معادل 14.3 واحد است. سایر نسبت‌های مالی مهم در تحلیل بنیادی خبهمن مانند نسبت P/B و P/S در دوره‌های مالی گذشته در جدول زیر قابل مشاهده هستند. در بخش کدال پلاس انیگما تمامی نسبت‌های مالی گذشته‌نگر شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به‌صورت رایگان قابل دسترس است. همچنین در این بخش امکان مقایسه شرکت‌ها براساس پارامترهای مختلف نیز وجود دارد.

نسبت‌های مالی گروه بهمن

سود مجمع (DPS) خبهمن

مجمع عمومی عادی خبهمن برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 24 تیر 1402 برگزار شد. طبق تصمیمات اتخاذ‌شده، این شرکت 40 ریال سود نقدی به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد. جدول زیر روند تقسیم سود نقدی خبهمن در 3 سال گذشته را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود هر سهم (EPS)سو نقدی هر سهم (DPS)درصد تقسیم سود
1401/12/29143 ریال40 ریال28
1400/12/2961 ریال7 ریال11
1399/12/30120 ریال28 ریال23

سود سهام خبهمن برای سهامداران حقیقی، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، در تاریخ 1402/06/20 از طریق حساب اعلامی پرداخت خواهد شد. سایر سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند نیز می‌توانند از تاریخ 20 آبان ماه سال 1402 با مراجعه به یکی از شعب بانک صادرات سود نقدی سهام خود را دریافت کنند. همچنین سود نقدی سهامداران حقوقی خبهمن نیز در تاریخ 1402/11/21 واریز خواهد شد.

تحلیل بنیادی خبهمن

برای تحلیل خبهمن و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 17 هزار و 265 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای خبهمن 3,847 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز سهم در تاریخ 1402/06/04 در سایت TSE (1,878 ریال) بر NAV آن (P/NAV) معادل 49.2 درصد است. همچنین نسبت P/E تحلیلی این سهم 16.2 واحد محاسبه برآورد شده است.

تحلیل بنیادی خبهمن

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی خبهمن

طبق نمودار زیر قیمت سهام خبهمن در تاریخ 1399/06/01 به بیشترین مقدار با ارزش بازار 41 هزار میلیارد تومان رسید. قیمت خبهمن برای دومین بار در 16 اردیبهشت 1402 به قله قیمتی بعدی رسید. اکنون در تاریخ 6 شهریور 1402 ارزش بازار این سهم با افت 40 درصدی به حدود 25 هزار میلیارد تومان رسیده است.

چارت قیمتی خبهمن

سوالات متداول

NAV خبهمن چقدر است؟

ان ای وی خبهمن باتوجه به ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن در تاریخ 6 شهریور 1402 برابر با 3,847 ریال است.

مهم‌ترین دارایی‌های بورسی خبهمن کدام است؟

شرکت‌های بهمن دیزل با مازاد ارزش 13 هزار و 526 میلیارد تومان و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با مازاد ارزش 1,200 میلیارد تومان از مهم‌ترین دارایی‌های پرتفوی بورسی خبهمن هستند.

مجمع خبهمن چه تاریخی است؟

مجمع عمومی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 گروه بهمن در تاریخ 1402/04/24 برگزار شد.

سود نقدی خبهمن چقدر است؟

سود نقدی تقسیمی گروه بهمن در سال مالی منتهی به 1401/12/29 برای هر سهم به میزان 40 ریال تعیین شده است.

EPS فوروارد در تحلیل خبهمن چقدر است؟

ای پی اس فوروارد (تحلیلی) منتهی به سال مالی 1402 خبهمن 117 ریال برآورد شده است.

4.6/5 - (8 رای)
۴ دیدگاه
    1. باتشکر
      تحلیل‌های ما براساس اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال انجام می‌شود.

  1. سلام، تحلیل‌ها در سایت انیگما باتوجه به تغییرات به‌روزرسانی می‌شوند، هم‌اکنون درصد مالکیت این شرکت از فرآور صفر است. شما می‌توانید تحلیل به‌روز این سهم را در سایت انیگما مشاهده کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا