تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تاپیکو «شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین»

تحلیل تاپیکو به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های چندرشته‌ای صنعتی و زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (تحلیل شستا) در این مقاله آمده است. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین که در بازار سرمایه ایران با نماد «تاپیکو» شناخته می‌شود، در ابتدا با نام شرکت پالایش روغن آبادان شروع به کار کرد. این شرکت پس از تغییر نام‌های متعدد در سال 1390 با ادغام شرکت‌های وابسته به نام فعلی ثبت شد. در سال 1392 نیز به‌عنوان چهارصد و هفتاد و پنجمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی تاپیکو و محاسبه NAV آن پرداخته شده است.

  • مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست به‌عنوان مقاله‌ای در راستای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحلیل بنیادی (فاندامنتال) پیشنهاد می‌شود.

جایگاه تاپیکو در صنعت

هلدينگ تاپیكو با در اختیار داشتن 93 شرکت‌ مديريتی و غیرمديريتی در صنايع نفت، گاز، پتروشیمی، صنايع تاير و سلولزی در حال فعالیت است. امروزه این شرکت پس از دو دهه فعالیت اقتصادی به یکی از مهم‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها در فهرست 10 شرکت اول بازار سرمایه ایران به حساب می‌آید. در نمودار زیر درصد فعالیت تاپیکو در صنایع مختلف نمایش داده شده است. همانطور که در تصویر زیر پیداست عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در صنعت محصولات شیمیایی است.

صنعت شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین

در ادامه شرکت‌های مدیریتی و محصولات وابسته زیرمجموعه در تحلیل تاپیکو آمده است.

نام محصولنام شرکت
متانولپتروشیمی فن‌آوران
اورهپتروشیمی خراسان
PVCپتروشیمی غدیر و آبادان
محصولات پالایشینفت پاسارگاد، نفت ایرانول
توزیع گاز و LPGپرسی ایران گاز
تایر و مواد اولیه تایرگروه صنعتی بارز، توسعه صنایع لاستیک
گروه محصولات PIIC (دوده صنعتی، انواع لوله، MTBE و MEK، خدمات مهندسی)شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی
گروه محصولات سلولزی شامل: کارتن، کاغذ بسته‌بندی، دستمال کاغذی و MDFگروه صنعتی سلولزی تامین‌ گستر نوین

سرمایه و ترکیب سهامداران تاپیکو

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال بوده است. اکنون سرمایه شرکت پس از چندین مرحله افزایش سرمایه، به مبلغ 101٬500٬000 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی رسیده است.

سهامداران بالای یک درصد شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در تصویر زیر قابل مشاهده هستند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت بیش از 66 درصد سهام تاپیکو را در اختیار دارد. پس از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق بازنشستگی عشایر از سهامداران مهم در تحلیل بنیادی تاپیکو به شمار می‌آیند.

سهامداران تاپیکو

84٫09 درصد از سهام تاپیکو به‌ صورت تلفیقی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. منظور از سهامدار تلفیقی، سهامداری است که به‌ صورت غیرمستقیم و به واسطه زیرمجموعه‌هایش سهامدار یک شرکت است. در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما سهامداران تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی به‌ صورت تلفیقی به‌ همراه شرکت مادر قابل دسترس هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

محاسبه و تحلیل NAV تاپیکو

تاپیکو جزو سهامداران مهم بیش از 58 شرکت فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و سلولزی است. برای محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری لازم است که مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی محاسبه شود. در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی تاپیکو مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل تاپیکو

تصویر زیر بخشی از مهم‌ترین دارایی‌های بورسی شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین را نشان می‌دهد. مطابق این تصویر، تاپیکو نیمی از سهام شرکت پتروشیمی فناوران را در اختیار دارد. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی تاپیکو در تاریخ 17 بهمن ماه 1402 مبلغ 150 هزار و 709 میلیارد تومان است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل تاپیکو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاپیکو

پرتفوی غیربورسی تاپیکو با داشتن 49 درصد سهام نفت ستاره‌ خلیج فارس یکی از ارزنده‌ترین پرتفوهای غیربورسی در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. بر اساس آخرین برآوردها، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس با فرض دلار 50,000 تومان می‌تواند در سال 1403 حدود 25 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. در پرتفوی غیربورسی تاپیکو می‌توان به شرکت‌های دیگری همچون پتروشیمی‌های باختر و مروارید اشاره کرد که مازاد ارزش بالایی دارند. در حال حاضر مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت مبلغ 201 هزار و 546 میلیارد تومان است که جزئیات بخشی از آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاپیکو

تمامی نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی تاپیکو و دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سایت انیگما قابل مشاهده هستند. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیل این شرکت آمده است. همچنین در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه ارزش‌گذاری این دارایی‌ها آموزش داده شده است.

  • گروه صنعت سلولزی تامین‌گستر نوین در تاریخ 30 آذر 1402 حدود 2٬900 میلیارد تومان پرتفو بورسی با بهای تمام شده 87 میلیارد تومان داشته است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت و پرتفوی غیربورسی آن می‌توان ارزش آن را معادل 3٬350 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) تاپیکو

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، عمده سودآوری خود را از محل سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین از محل سود ناشی از گردش سبد سهام تحت تملک خود تامین می‌کند. در این بخش به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل بنیادی تاپیکو پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی تاپیکو

تصویر زیر سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی بورسی تاپیکو را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود سود خالص پتروشیمی نوری در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 22٬364 ریال باشد. در صورتی که این شرکت تقسیم سود 96 درصدی داشته باشد، سهم سود نقدی تاپیکو مبلغ 2٬956 میلیارد تومان خواهد بود. در حالت کلی، تاپیکو در پایان سال مالی 1403 از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود مبلغ 15٬511 میلیارد تومان سود نقدی دریافت خواهد کرد.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

سود نقدی پرتفوی غیربورسی تایپکو

مجموع سود نقدی پیش‌بینی‌شده پرتفوی غیربورسی در تحلیل تاپیکو 10٬307 میلیارد تومان برآورد می‌شود که 6٬761 میلیارد تومان آن حاصل سود سهم شرکت از سود نقدی شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی تایپکو

صورت سود و زیان در تحلیل تاپیکو

درآمدهای عملیاتی تاپیکو در نیمه نخست سال مالی 1403 با 38 درصد افزایش نسبت به دوره مالی مشابه سال مالی 1402 همراه بوده است. درآمدهای عملیاتی شرکت متشکل از درآمد سود سهام و سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 3٬314 میلیارد تومان است که بیش از 82 درصد آن در دوره مالی 1402/08/30 به سود خالص تبدیل شده است.

با توجه به تصویر زیر که نشان‌دهنده جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی تاپیکو است، پیش‌بینی می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در پایان سال مالی منتهی به 1403/02/31 مبلغ 25٬127 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل تاپیکو

سود مجمع (DPS) تاپیکو

مجمع عمومی عادی سالیانه تاپیکو برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت سال 1402 در تاریخ 1402/06/06 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی تاپیکو به ازای هر سهم 2٬740 ریال تصویب شد. این در حالی است که سود هر سهم این شرکت (EPS تاپیکو) در این دوره 2٬789 ریال بوده است؛ بنابراین این شرکت 98 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

طبق اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود تاپیکو که در سامانه کدال منتشر شده، مطابق جدول زیر بوده است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1402/07/04از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام1402/10/04دریافت از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک پارسیان با ارائه کارت ملی و کد بورسی
سهامداران حقوقی تا 100 میلیون سهم دارای کد سجام1402/07/04از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی تا 100 میلیون سهم فاقد کد سجامظرف مهبت قانونیاز طریق واریز به حساب بانکی با ارسال مشخصات و مدارک مورد نیاز
سهامداران حقوقی بیش از 100 میلیون سهمظرف مهلت قانونیاز طریق واریز به حساب بانکی با ارسال مشخصات و مدارک مورد نیاز

تحلیل بنیادی تاپیکو

برای تحلیل تاپیکو و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 18٬451 میلیارد تومان محاسبه شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، مجموع خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به ازای هر سهم (NAV) 36٬523 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/11/17 در سایت TSE تقسیم بر NAV شرکت (نسبت P/NAV)، 41٫7 درصد به دست آمده است. علاوه بر این، مطابق تصویر زیر EPS تحلیلی تاپیکو برای سال مالی 1403 مبلغ 2٬476 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی تاپیکو

نمودار قیمتی تاپیکو

نمودار زیر روند قیمتی تاپیکو را از اوایل سال 1400 نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت تاپیکو در تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1402 به بیشترین مقدار تاریخی خود یعنی 22٬080 ریال با ارزش بازار 224 هزار و 112 میلیارد تومان رسید. اکنون نیز با توجه به کاهش قیمت این سهم، قیمت تایپکو در تاریخ 1402/11/17 در محدوده قیمتی 15٬260 ریال با ارزش بازار 154٬889 میلیارد تومان در حال نوسان است.

نمودار قیمتی تاپیکو

سوالات متداول

ان ای وی در تحلیل بنیادی تاپیکو چقدر است؟

NAV هر سهم تاپیکو توسط تیم تحلیل انیگما، 36٬523 ریال محاسبه شده است.

مهم‌ترین دارایی بورسی تاپیکو کدام است؟

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حدود 37 هزار میلیارد تومان سود، از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی بورسی تاپیکو است.

تاریخ مجمع تاپیکو چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1402 تاپیکو در تاریخ 6 شهریور ماه 1402 برگزار شد.

P/E تحلیلی تاپیکو چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم، نسبت پی بر ای فوروارد در تحلیل تاپیکو 6٫2 محاسبه شده است.

4.5/5 - (8 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا