تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی برکت – شرکت گروه دارویی برکت

در این مقاله تحلیل برکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت دارویی انجام شده است. گروه دارویی برکت یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در شرکت‌های تولیدی-بازرگانی دارویی و تکنولوژی‌های نوین دارویی سرمایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر شرکت دارویی برکت در بازار اول فرابورس با نماد برکت معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی برکت و محاسبه NAV این شرکت از طریق بررسی حقوق صاحبان سهام، پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است. بررسی صورت سود و زیان این شرکت و همچنین محاسبه EPS تحلیلی برکت از دیگر موارد بررسی شده در این مقاله هستند.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با مفهوم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) بیشتر آشنا شوید.

جایگاه برکت در تولیدات دارو

شرکت گروه دارویی برکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالان صنعت داروسازی کشور با دراختیار داشتن واحدهای کسب و کار مختلف در تمامی زنجیره ارزش صنعت از تولید مواداولیه تا تولید فرآورده نهایی و توزیع قرار دارد. این شرکت دارای 4 شرکت فرعی می‌باشد که گروه دارویی البرز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی کشور از شرکت‌های فرعی برکت است. دیگر شرکت‌های فرعی برکت، بیوسان فارمد، شفا فارمد و شهرک صنعتی دارویی برکت هستند.

گروه دارویی برکت 14 درصد از کل داروهای ضروری کشور را تامین می‌کند. همچنین بیش از 420 قلم محصول از طریق شرکت‌های تابعه این شرکت تولید می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران برکت

سرمایه شرکت گروه دارویی برکت در بدو تاسیس 200 میلیون ریال بوده است. در حال حاضر سرمایه شرکت طی 5 مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی به مبلغ 7,340,000 میلیون ریال افزایش یافته است. در جدول زیر سهامداران عمده بالای یک درصد در تحلیل برکت آمده است. شرکت کاراندیش دوران معاصر با بیش از 49 درصد، سهامدار عمده برکت است.

سهامداران برکت

با مراجعه به مرجع تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران حقوقی‌ زیر یک درصد نیز به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. ستاد اجرایی فرمان امام به‌همراه زیرمجموعه‌های خود به‌صورت تلفیقی، حدود 78 درصد از سهام برکت را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه دارویی برکت

محاسبه و تحلیل NAV برکت

عموما برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) شرکت محاسبه می‌شود. برای محاسبه ان ای وی مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن محاسبه می‌شود. محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی به‌دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق ارزش دارایی‌های غیربورسی دشوار است و بسیاری از تحلیلگران آن را برابر با بهای تمام شده در گزارش‌های مالی در نظر می‌گیرند. در تحلیل بنیادی برکت علاوه بر محاسبه ارزش روز دارایی‌های بورسی، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت گروه دارویی برکت نیز محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل برکت

مازاد ارزش پرتفوی بورسی برکت در تاریخ 1402/04/28 حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان است. دو شرکت سرمایه‌گذاری البرز و داروسازی تولیددارو از مهم‌ترین دارایی‌های بورسی برکت هستند.

در مقاله پرتفوی بورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی آموزش داده شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل برکت

در تحلیل ارزش سهام موجود در پرتفوی بورسی، اگر شرکت سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه بورسی خود سهام مدیریتی داشته باشد یا بتواند تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره را مشخص کند، در این صورت معمولا قیمت سهام مدیریتی با پریمیوم نسبت به سهام عادی معامله می‌شوند. قیمت سهام مدیریتی معمولا می‌تواند بین 15 تا 20 درصد با سهام عادی تفاوت داشته باشد. در این تحلیل فرض شده است که تفاوتی بین این دو قیمت وجود ندارد. برای درنظر گرفتن این تفاوت بین سهام مدیریتی و سایر سهام‌، می‌توانید به سایت انیگما مراجعه و در قسمت پرتفوی بورسی تغییرات لازم را اعمال کنید.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی برکت

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی برکت باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 28 تیرماه 1402 مطابق جدول زیر است. مازاد ارزش غیربورسی برکت در تاریخ مذکور حدود 4 هزار و 900 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش غیر بورسی در تحلیل بنیادی برکت

برای تحلیل بنیادی برکت و محاسبه بهتر ارزش پرتفوی غیربورسی، به نکات تحلیلی آن اشاره شده است:

  • شرکت شهرک صنعتی دارویی برکت مالک یک شهرک صنعتی در کردان است و براساس آخرین برآورد ها حدود 3 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
  • ارزش گروه صنایع شفا فارمد حدود 2٬500 میلیارد تومان است.

تیمی متخصص در انیگما ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. این اطلاعات و نکات تحلیلی مهم و مفروضات ارزش‌گذاری در سایت انیگما قابل دسترس هستند. همچنین می‌توانید در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری با نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی آشنا شوید.

سود هر سهم (EPS) برکت

شرکت گروه دارویی برکت بخشی از درآمدهای خود را از طریق دریافت سود نقدی حاصل می‌کند. بنابراین در تحلیل برکت به بررسی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه سود خالص هر سهم (EPS تحلیلی) برکت پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

در جدول زیر پیش‌بینی سود نقدی زیرمجموعه‌های بورسی برکت به‌همراه درصد تقسیم سود و سود سهم شرکت از هر یک آورده شده است. در پایان سال مالی 1402 سود نقدی شرکت سرمایه‌گذاری البرز 854 ریال و شرکت داروسازی تولیددارو 343 ریال پیش‌بینی شده است. به‌صورت کلی سود حاصل از پرتفوی بورسی شرکت 337 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

باتوجه به جدول زیر سهم سود شرکت از دارایی‌های غیر بورسی آن 270 میلیارد تومان برآورد شده است. در تحلیل بنیادی برکت ، سود هر سهم شرکت شهرک صنعتی دارویی برکت 3٬857 ریال و شرکت بیوسان فارمد 94 ریال پیش‌بینی شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل برکت

جدول زیر صورت سود زیان برکت در 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 نمایش داده شده است. درآمدهای عملیاتی شرکت گروه دارویی برکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 512 میلیارد تومان بوده است. برکت در این دوره 832 میلیارد تومان سود خالص ساخته است. در صورتی‌که در پایان سال مالی 1402 مجموع درآمدهای حاصل از سود سهام مبلغ 607 میلیارد تومان باشد، پیش‌بینی می‌شود این شرکت 572 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل برکت

نسبت‌های مالی برکت

سود خالص منتهی به سال مالی 1401 برکت به ازای هر سهم 1٬134 ریال بوده است. نسبت P/E ttm شرکت در همین دوره برابر با 10٫3 واحد است. سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و P/S برکت و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت در دوره‌های مالی گذشته نمایش داده شده است.

نسبت‌های مالی شرکت

سود مجمع (DPS) برکت

مجمع عمومی عادی سالیانه برکت منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 4 تیرماه 1402 برگزار شد. براساس تصمیمات این مجمع، 46 درصد از سود خالص به‌میزان 530 ریال به‌عنوان سودنقدی میان سهامداران برکت تقسیم شده است. در جدول زیر روند تقسیم سود برکت در 3 سال متوالی آورده شده است.

سال مالی منتهی به سود هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/291٬13453046
1400/12/291٬9361٬60082
1399/12/3041031075

سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام از تاریخ 1402/11/03 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت خواهد شد. سهامداران فاقد کد سجام بعد از تاریخ اعلام‌شده از طریق مراجعه حضوری به بانک پارسیان نسبت به دریافت سود خود اقدام کنند.

سود سهامداران حقوقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام از تاریخ 1402/11/17 واریز و در غیر اینصورت با درخواست کتبی ایشان به‌ شماره‌ حساب معرفی‌شده واریز خواهد شد.

تحلیل بنیادی برکت

برای محاسبه NAV و تحلیل بنیادی برکت، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 1٬600 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برکت در تاریخ 1402/04/28، 5٬727 ریال محاسبه شده است. همچنین نسبت P/NAV یعنی قیمت روز سهم در سایت TSE به NAV شرکت 124٫7 درصد است.

در ادامه باتوجه به تحلیل برکت EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 معادل 330 ریال و نسبت پی بر ای فوروارد برکت 21٫6 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی برکت

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل برکت و سایر شرکت‌ها توضیح داده شده است.

نمودار قیمتی برکت

چارت زیر روند قیمتی سهام برکت را نشان می‌دهد. قیمت سهام برکت در تاریخ 1400/06/16 در بالاترین مقدار خود به ارزش بازار 26٬906 میلیارد تومان بوده است. سپس قیمت سهام این شرکت کاهش یافت. در حال حاضر باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/04/28 ارزش بازار آن 12٬710 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی برکت

سوالات متداول

NAV برکت چقدر است؟

ناو برکت در تاریخ 1402/04/28 برابر با 5٬727 ریال می‌باشد.

مهم‌ترین دارایی بورسی برکت کدام است؟

شرکت سرمایه‌گذاری البرز با ارزش بازار بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان مهم‌ترین دارایی بورسی گروه دارویی برکت است.

سود هر سهم در تحلیل برکت چقدر است؟

EPS برکت منتهی به تاریخ 1401/12/29 برابر با 1٬165 ریال است.

EPS تحلیلی برکت در سال مالی 1402 چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی برکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 330 ریال برآورد شده است.

3.5/5 - (10 رای)
۲ دیدگاه
  1. بسیار تحلیل جامعی بود
    طبق پیشبینی سود
    برای ۶ ماهه ابتدایی امسال‌به ازای هر سهم ۴۵۰ تومان
    ۶ماهه دوم ۸۵۰ تومان
    و سال ۱۴۰۱ هر سهم ۵۰۰۰ تومان
    شرکت قادر خواهد بود eps شناسایی کند
    این پیشبینی با سناریوی بد بینانه انجام شده است

    1. خیلی ممنون. تحلیل انجام شده بر اساس بررسی ارزش خالص دارایی‌ها است. احتمالا سودآوری هلدینگ برکت به دلیل واکسن کوو برکت در شرکت زیرمجموعه (شفا فارمد) افزایش یابد که به تدریج با انتشار گزارش‌های شرکت‌های زیرمجموعه بر روی کدال تحلیل بروزرسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا