تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تاصیکو «شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین»

تحلیل تاصیکو به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی در حوزه صنایع معدنی و فلزی در سطح ملی و بین‌المللی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در سال 1378 به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی در حوزه صنایع کاشی و سرامیک در قالب سهامی خاص تاسیس شد. اکنون این شرکت در حوزه‌های مختلفی مانند فولاد، مس، طلا و… فعالیت دارد. در ادامه به تحلیل بنیادی تاصیکو و محاسبه NAV این سهم پرداخته شده است. ارزش‌گذاری سهام این شرکت از طریق برآورد EPS و P/E تحلیلی از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله هستند.

تحلیل تاصیکو در صنعت

در سال 1387 و با توجه به سند چشم‌انداز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (تحلیل شستا)، جهت‌گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین شد و ورود به حوزه صنعت کانی‌­های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت. صنایع معدنی در کنار پتروشیمی جز صنایع استراتژیک کشور محسوب می‌شود و به‌دلیل مزیت نسبی ایران و میزان ذخایر قابل‌توجه کشور، در دسته‌ی صنایع برتر و پیشرو در اقتصاد ملی محسوب می‌شود. معدن و صنایع وابسته به آن حاشیه سود بسیار مناسبی نسبت به سایر صنایع دارد و تداوم رشد آن همواره در ایران و جهان قابل ملاحظه است. در ادامه درصد فعالیت تاصیکو در صنایع مختلف نشان داده شده است.

صنعت شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین

سهامداران تاصیکو

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیش از 32 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین را در اختیار دارد و مهم‌ترین سهامدار تاصیکو است. تصویر زیر تمام سهامداران عمده بالای 1 درصد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین را نشان می‌دهد.

سهامداران تاصیکو

دیگر سهامداران حقیقی و همچنین حقوقی‌‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش داده شده است نیز به‌صورت عادی و تلفیقی در محصول سهامداران انیگما قابل مشاهده است. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. در تحلیل بنیادی تاصیکو سازمان تامین اجتماعی به‌صورت تلفیقی و به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 81 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین

محاسبه و تحلیل NAV تاصیکو

مهم‌ترین معیار برای ارزیابی عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین محاسبه NAV آن است. برای محاسبه ان ای وی تاصیکو لازم است که حقوق صاحبان سهام و دارایی‌های بورسی و غیربورسی مورد ارزیابی قرار گیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل در ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است؛ اما بسیاری از تحلیلگران به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق آن را لحاظ نمی‌کنند.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل تاصیکو

در تصویر زیر مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بورسی تاصیکو نمایش داده شده است. این شرکت در پرتفوی بورسی خود سهام شرکت‌های بزرگی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و… را در اختیار دارد. طبق ارزش روز هر یک از این سهم‌ها، مازاد ارزش پرتفوی بورسی تاصیکو در تاریخ 1402/11/25 حدود 62 هزار و 947 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل تاصیکو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاصیکو

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی تاصیکو با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 25 بهمن ماه 1402 تصویر زیر است. طبق ارزش‌گذاری تیم تحلیلی انیگما، مازاد ارزش غیربورسی تاصیکو حدود 9 هزار و 132 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاصیکو

برای محاسبه دقیق ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی تحلیل و ارزش‌گذاری شود. اطلاعات و نکات تحلیلی مهم ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل دسترس است. در ادامه نمونه‌هایی از این تحلیل‌ها ذکر شده است.

  • شرکت فولاد اکسین خوزستان سالیانه حدود 400 هزار تن ورق فولادی تولید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال 1402 با فرض دلار 40,000 تومان، 20 هزار میلیارد تومان فروش و 4 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال 1403 با فرض دلار 50 هزار تومانی، 5٬500 میلیارد تومان سود خالص بسازد.
  • شرکت لوله‌سازی اهواز ظرفیت سالیانه 560,000 تن لوله را دارد. عمده تولیدات این شرکت در سال 1400 کارمزدی بوده است.

سایر نکات تحلیلی ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاصیکو در سایت انیگما قابل مشاهده است.

سود خالص (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با مشارکت در سهام شرکت‌های بورسی، درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تامین می‌کند. در ادامه به بررسی سود سهم شرکت از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل تاصیکو پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی تاصیکو

مطابق تصویر زیر سود خالص شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬006 ریال و سود خالص شرکت مس باهنر مبلغ 670 ریال پیش‌بینی شده است. با توجه به سایر شرکت‌های موجود در پرتفوی بورسی تاصیکو، سود نقدی پرتفوی بورسی آن در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1402 مبلغ 6٬434 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی تاصیکو

سود نقدی پرتفوی غیربورسی تاصیکو

مجموع سود نقدی دریافتی از پرتفوی غیربورسی تاصیکو مبلغ 1٬400 میلیارد تومان خواهد بود که بخش عمده آن مربوط به شرکت فولاد اکسین خوزستان به مبلغ 1٬200 میلیارد تومان است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین

صورت سود و زیان در تحلیل تاصیکو

درآمد سود سهام در تحلیل بنیادی تاصیکو تا پایان نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 967 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 13 درصد کاهش داشته است. در ادامه نیز مجموع درآمدهای عملیاتی تاصیکو در دوره مالی مذکور با 21 درصد کاهش مواجه شده است. با کسر هزینه‌ها، سود خالص تاصیکو در دوره ۶ ماهه منتهی به آبان ماه 1402 مبلغ 1٬199 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سود خالص تاصیکو در پایان سال مالی 1403 به بیش 8٬140 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل تاصیکو

سود نقدی (DPS) تاصیکو

مجمع عمومی عادی سالیانه تاصیکو در تاریخ 1402/06/05 برگزار شد. در این مجمع میزان سود نقدی به ازای هر سهم 2٬250 ریال تصویب شد. زمانبندی پرداخت سود نقدی طبق اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، مطابق جدول زیر است:

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/09/05از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی غیرسجامیاز تاریخ 1402/09/05واریز پس از ارسال مشخصات و معرفی شماره حساب
سهامداران حقوقیاز تاریخ 1402/12/01واریز به حساب بانکی معرفی‌شده

تحلیل بنیادی تاصیکو

برای تحلیل تاصیکو و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. حقوق صاحبان سهام تاصیکو حدود 9 هزار و 203 میلیارد تومان است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم محاسبه می‌شود. در تاریخ 1402/11/25، ان ای وی تاصیکو 12٬042 ریال محاسبه شده است. نسبت P/E تاصیکو در این تاریخ 6٫9 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی تاصیکو

به‌ طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌گذاری مقایسه‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌طور تجربی P/NAV برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری حدود 60 تا 70 درصد است. همانطور که مشاهده شد در تحلیل بنیادی تاصیکو ان ای وی این سهم بیش از 70 درصد محاسبه شده است. شما می‌توانید در مقاله آموزش تحلیل بنیادی با نحوه انجام تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شوید.

نمودار قیمتی سهام تاصیکو

چارت زیر روند قیمتی سهام تاصیکو را نشان می‌دهد. تاصیکو در روز 24 اردیبهشت ماه 1402 به بالاترین قیمت تاریخی خود 9٬870 ریال رسید. تاصیکو در این تاریخ ارزش بازاری معادل 66 هزار و 622 میلیارد تومان داشت. در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/11/25 مبلغ 8٬420 ریال و ارزش بازار آن معادل 56٫84 همت است.

چارت قیمتی تاصیکو

سوالات متداول

ان ای وی تاصیکو چقدر است؟

NAV تاصیکو در تاریخ 28 بهمن ماه 1402 معادل 12٬042 ریال است.

دارایی‌های غیربورسی تاصیکو چقدر می‌ارزد؟

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تاصیکو 9 هزار و 132 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مهم‌ترین دارایی بورسی تاصیکو کدام است؟

شرکت ملی صنایع مس ایران با مازاد ارزش بیش از 22 هزار میلیارد تومان مهم‌ترین دارایی این شرکت است.

EPS تاصیکو چقدر است؟

ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی تاصیکو در پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬206 ریال برآورد می‌شود.

4.2/5 - (5 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا