پارامترهای اثرگذار در بورس

تاثیر مذاکرات برجام بر بورس و نرخ دلار

بورس و دیگر بازارهای مالی همواره متاثر از اخبار اقتصادی هستند. این روزها هفتمین دور از مذاکرات برجام در حال برگزاری است. کارشناسان نظرات متفاوتی در خصوص روند بازارهای مالی در صورت توافق و عدم توافق برجام دارند. طی روزهای گذشته در پی اخباری که از مذاکرات وین منتشر شد، بسیاری از موج‌های خوش‌بینی که نسبت به شکل‌گیری توافق ایجاد شده بود از بین رفت. در این گزارش تاثیر مذاکرات برجام بر دلار و بورس بررسی شده است.

تاثیر برجام بر قیمت دلار

دلار در بازار آزاد از روز چهارشنبه هفته گذشته (1400/12/18) تا به امروز حدود 381 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این واکنش نشان می‌دهد که فعالین این بازار در کوتاه‌مدت انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات را ندارند. در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد حدود 26 هزار تومان است. این در حالی‌ است که دلار نیما تغییرات خاصی در این چند روز نداشته و کماکان در سطح 23 هزار و 700 تومانی باقی مانده است.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که قیمت تعادلی دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است و در صورت توافق برجام نیز در همین محدوده باقی خواهد ماند و شاهد افزایش یا کاهش شدیدی در قیمت دلار نخواهیم بود.

در مقابل برخی دیگر معتقدند بازار ارز تاکنون سیگنال نهایی مذاکرات برجام را نگرفته است و به محض قطعی شدن نتیجه مذاکرات برجام، قیمت دلار باتوجه به این نتیجه روند صعودی و نزولی خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی : چگونه بهترین سیگنال بورس را شناسایی کنیم ؟

عوامل موثر بر قیمت دلار

باید توجه کرد که علاوه بر مذاکرات برجام، بسیاری دیگر از عوامل اقتصادی نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار است. در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های اعمال شده، کشور با بحران کمبود منابع ارزی مواجه بوده است. این کمبود منجر به عدم تعادل در عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ارز شده است. بنابراین ممکن است در صورت عدم توافق در مذاکرات برجام و تداوم تحریم‌ها، همچنان شاهد کمبود منابع ارزی و افزایش قیمت دلار باشیم.

از طرفی برخی اقدامات دولت‌ها در دوران تحریم، مانند چاپ پول و افزایش نقدینگی منجر به تورم و بالا رفتن قیمت دلار در این سال‌ها شده است. بنابراین توافق در برجام، ممکن است در ابتدا منجر به کاهش نرخ دلار شود، اما به دلیل تاثیر زیاد این اقدامات نمی‌توان افت زیادی را در نرخ دلار متصور شد. از طرفی ممکن است کاهش شدید قیمت دلار باعث خروج سرمایه از کشور و تضعیف صادرات شود.

تاثیر برجام بر بورس

نرخ دلار می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. در مقاله انواع نرخ دلار و تاثیر آن بر شرکت‌ها، شرکت‌های مختلف و تاثیر افزایش نرخ دلار در هر یک از شرکت‌ها بررسی شده است.

در روزهای اخیر واکنش بازار سرمایه به اتفاقات وین جدی‌تر بود. تقریبا تمامی صنایع و شرکت‌هایی که به امید شکل‌گیری توافق در هفته‌های گذشته رشدی را تجربه کرده بودند، روی منفی بازار را دیدند.

گروه خودرویی، بانکی و پالایشی منفی‌ترین گروه‌ها در روزهای اخیر بوده‌اند و اغلب سهم‌هایشان در محدوده صف فروش معامله شدند.

عدم توافق و شرکت‌های بورسی

در بدترین حالت نتیجه مذاکرات، توافق برجام از بین خواهد رفت. در این سناریو بدبینانه احتمالا در کوتاه مدت شاهد رشد چشم‌گیر نرخ دلار خواهیم بود. قطعا آثار این رشد به مانند سایر رشدهای ارزی در کشور بر بورس و دیگر بازارهای مالی نیز ملموس خواهد بود. در ادامه لیست شرکت‌هایی که در صورت رشد نرخ دلار تا 35 هزار تومان، پایین‌ترین P/E تحلیلی را خواهند داشت، نمایش داده شده است. طبق این جدول EPS نمادهایی مانند فولاد، کاوه، شبندر، ارفع و… رشد قابل توجهی خواهد داشت.

تاثیر قیمت دلار بر بورس

امیدواریم زحمات 11 ماه مذاکره از بین نرود و بتوانیم با شکل‌گیری یک توافق کارآمد در کشور، از فرصت رشد نرخ کامودیتی‌ها جهت بهبود درآمد ارزی کشور استفاده کنیم.

در انیگما می‌توان تمام مفروضات را تغییر داد و تحلیل شرکت‌ها را طبق مفروضات مدنظر خود مشاهده کرد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا