پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

تاثیر افزایش نرخ روغن بر بورس- ارزنده‌ترین شرکت‌های روغن خوراکی در بورس کدام‌اند؟

اردیبهشت 1401، ارز 4200 تومانی برای واردات روغن خام حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد. در همین راستا به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی در بورس، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای روغن خام و روغن ساخته شده قیمت‌های جدیدی را تصویب کرده‌ است. در این مقاله علاوه بر بررسی صنعت روغن خوراکی، ارزنده‌ترین سهم‌های این صنعت باتوجه به شاخص P/E فوروارد معرفی شده است.

لازم به ذکر است که می‌توانید با خواندن مقاله روغن‌سازان بورسی و تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر آن‌ها در خصوص این صنعت و شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

صنعت روغن خوراکی

صنعت روغن خوراکی، زیرمجموعه صنعت غذایی در بورس می‌باشد. روغن خوراکی از روغن خام یا دانه‌های روغنی ساخته می‌شود که بیش از 90 درصد این محصولات از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین نرخ جهانی روغن خام و پالم وارداتی بر سودآوری شرکت‌های این صنعت دارای اهمیت می‌باشد. همچنین برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه این صنعت تخصیص داده می‌شد. اکنون با حذف ارز 4200 تومانی برای روغن خوراکی، قیمت دلار نیز بر سودآوری شرکت‌های این صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

شرکت‌های صنعت غذایی کوروش، بهشهر، مارگارین و بهپاک که در بورس حضور دارند، روغن خوراکی تولید می‌کنند. شرکت نوش پونه مشهد که در بازار پایه حضور دارد نیز روغن خوراکی تولید می‌کند. در ادامه بازدهی هر یک از این شرکت‌ها در یک ماه گذشته نمایش داده شده است. میزان سود سهام غبشهر در یک ماه گذشته 31 درصد بوده است. پس از آن غمارگ با 25 درصد و بهپاک با 22 درصد، بازدهی خوبی را در یک ماه داشته‌اند.

بازدهی شرکت‌های روغنی

P/E فوروارد شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی

طبق اصول اقتصادی، افزایش قیمت روغن منجر به کاهش تقاضا خواهد شد. اما از آن‌جا که روغن از کالاهای اساسی سبد خانوار محسوب می‌شود، سطح تقاضا تا حدی کاهش می‌یابد. بنابراین میزان افزایش قیمت نسبت به کاهش تقاضا قابل‌توجه خواهد بود. در ادامه جدول P/E فوروارد منتهی به سال مالی 1401 شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی با درنظر گرفتن افزایش قیمت‌های جدید توسط تیم تحلیلی انیگما ارائه شده است.

در این تحلیل باتوجه به سپری شدن بخشی از سال مالی شرکت‌های گروه روغنی و فروش در نرخ‌های پایین‌تر نسبت به نرخ‌های فعلی، بخشی از سود شرکت‌های این گروه تعدیل شده است.

پی بر ای شرکت‌های روغنی

طبق جدول فوق دو نماد غکورش و بهپاک با داشتن P/E تحلیلی کمتر از 6 واحد، از بهترین شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی در بورس هستند.

  • در محصول بنیادی انیگما تحلیل بنیادی تمامی شرکت‌های تولیدی و P/E فوروارد هر یک به‌صورت لحظه‌ای قابل مشاهده می‌باشد. همچنین نکات تحلیل هر یک نیز آمده است. شما می‌توانید مفروضات را تغییر داده و P/E فوروارد هر نماد را مطابق تحلیل خود مشاهده کنید.

پیش‌بینی ظرفیت شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی در بورس

در جدول زیر پیش‌بینی ظرفیت دریافت روغن خام و تولید روغن خوراکی شرکت‌های روغن‌ساز بورسی، توسط تیم تحلیلی انیگما نمایش داده شده است. شرکت غذایی کوروش طرح افزایش ظرفیت تصفیه روغن در سال 1400 را در دست اجرا دارد که با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت تصفیه روغن شرکت از ماهانه 25 هزار تن به 34 هزار تن خواهد رسید. بنابراین در این تحلیل، برای پیش‌بینی سال 1401 مقدار فروش شرکت 330,000 تن در نظر گرفته شده است.

ظرفیت تولید روغن

شرکت صنعتی بهشهر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید روغن‌‌‌ خوراکی است. ظرفیت تولید روغن خوراکی این شرکت در سال 1401، 442 هزار تن پیش‌بینی شده است. این شرکت با برندهای «لادن»، «بهار» و «بهار الماس» بیشترین سهم از بازار روغن‌‌‌های خوراکی را به خود اختصاص داده است.

تحلیل نمادهای غکورش و غمارگ را می‌توانید در مقاله‌های تحلیل بنیادی غمارگ و تحلیل بنیادی غکورش مطالعه کنید. همچنین تحلیل به‌روز این نمادها در بخش بنیادی انیگما قابل مشاهده می‌باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان انیگما شماره تماس خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

5/5 - (2 رای)
۲ دیدگاه
  1. غکورش زمستان ۱۴۰۰چنان زیانی به من زد که فکر نکنم تا اخر عمر فراموش کنم،اونم با حرف های مفت که در کمسیون تلفیق و مجلس زده شد،شرکتی که با حرف شکافته میشه بدرد سرمایه گذاری نمی خوره

    1. بله همین‌طور که می‌فرمایید متاسفانه در چند ماه اخیر بسیاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه متضرر شده‌اند. امیدواریم هرچه سریع‌تر این زیان‌ها جبران شود.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا