تحلیل‌ بنیادیگزارشات کدال

بیشترین حاشیه سود خالص شرکت‌های بورسی و نسبت P/E ttm شرکت‌ها

در این گزارش لیستی از شرکت‌هایی که حاشیه سود خالص ttm آن‌ها طبق آخرین گزارش‌های ارائه شده در سامانه کدال، بیش از 60 درصد است، بررسی شده است. این شرکت‌ها به‌همراه نسبت P/E ttm هر یک نمایش داده شده تا بتوان مقایسه خوبی میان آن‌ها انجام داد.

سود خالص شرکت‌های بورسی

یکی از راه‌های شناسایی شرکت‌های سودآور در بورس، بررسی میزان سود خالص شرکت‌ها است. شرکت‌های بورسی گزارش‌های مالی خود را به صورت دوره‌ای در صورت سود و زیان خود منتشر می‌کنند. در صورت سود و زیان مواردی مانند میزان درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی و هزینه‌هایی مانند بهای تمام‌شده، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، سربار و… گزارش می‌شود.

به میزان درآمد‌های عملیاتی منهای بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص یک شرکت گفته می‌شود. در واقع تنها مبالغی که به‌طور مستقیم در عملیات تولید وجود دارند از فروش شرکت کسر می‌شود.

اما سود خالص به سود یک شرکت پس از کسر تمامی هزینه‌ها در طول یک سال یا یک دوره از تمامی درآمدهایش گفته می‌شود. این هزینه‌ها شامل مواد مستقیم، حقوق و دستمزد، سربار، هزینه‌های مالی، مالیات و… می‌باشد.

  • برای آشنایی بیشتر با صورت سود و زیان و به‌دست آوردن سود خالص شرکت‌ها مقاله صورت سود و زیان چیست؟ را مطالعه کنید.

حاشیه سود خالص (Net Profit Margin)

به سود خالص تقسیم بر درآمدهای عملیاتی (فروش) شرکت‌ها حاشیه سود خالص گفته می‌شود. درصد حاشیه سود خالص شرکت‌ها طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود.

درصد حاشیه سود خالص= (درآمدهای عملیاتی/ سود خالص)*100

این شاخص نشان‌دهنده ظرفیت سودآوری شرکت از تمامی فعالیت‌های خود می‌باشد. حاشیه سود شرکت‌ها در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است. مقایسه حاشیه سود شرکت‌ها با یکدیگر در صنایع و گروه‌های مختلف نشان می‌دهد که یک شرکت در دوره‌های مالی مختلف چه راندمانی داشته است.

در ادامه جدول شرکت‌هایی که در آخرین گزارش منتشر شده خود بیش از 60 درصد حاشیه سود خالص داشته‌اند نمایش داده شده است. می‌توانید برای مشاهده لیست دیگر شرکت‌هایی که بیش از 50 درصد حاشیه سود خالص داشته‌اند به کانال تگرام انیگما به آدرس enigma_investing یا صفحه اینستاگرام انیگما مراجعه کنید.

حاشیه سود خالص شرکت‌ها

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان انیگما شماره تماس خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

1.5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا