پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

تاثیر افزایش قیمت گوشت در بورس- تحلیل بنیادی گروه زراعت

طی روزهای گذشته در پی تصویب ارز 4200 تومانی در مجلس، نظر بسیاری از فعالین بازار به صنایعی که مستعد رشد می‌باشند، جلب شده است. گروه زراعت و دامپروری و طیور یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی است که از حذف ارز 4200 تومانی و آزادسازی نرخ‌ها سود مناسبی کسب می‌کند. بنابراین در این مقاله به ارزش شرکت‌های فعال در گروه زراعت و ارائه لیست بهترین نمادهای این صنعت در بورس و همچنین تاثیر افزایش نرخ گوشت بر بازار سرمایه پرداخته شده است.

سهام زراعتی چیست؟

گروه زراعتی یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در اقتصاد و سبد خانوار است. محصولات گروه زراعتی به دو دسته کشاورزی و دام و طیور تقسیم می‌شود. محصولات دامی نیز خود به دو گروه پروتئینی و لبنیاتی دسته‌بندی می‌شوند.

بخش عمده‌ای از مواد اولیه گروه زراعتی، شامل ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، یونجه خشک، تفاله خشک، جو و کنجاله سویا از دیگر کشورها وارد می‌شود. بنابراین افزایش نرخ دلار منجر به افزایش بهای تمام شده و در نهایت محصولات نهایی شرکت‌ها می‌شود. همچنین حذف ارز 4200 تومانی و قیمت‌گذاری محصولات نیز بر سودآوری شرکت‌های فعال در این صنعت و قیمت‌های نهایی تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی بزرگ‌ترین و ارزنده‌ترین شرکت‌های فعال در این صنعت پرداخته شده است.

بزرگترین شرکت‌های گروه زراعت

زپارس با ارزش بازار حدود 15 هزار میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش بازار در صنعت زراعت می‌باشد. پس از آن نمادهای سپید، زکوثر، سیمرغ و جوین دارای ارزش بازار بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های فعال در این صنعت هستند. در جدول زیر ارزش بازار هر یک از این نمادها نمایش داده شده است.

ارزش بازار گروه زراعت

پایین‌ترین P/Eهای ttm گروه زراعت

نسبت P/E ttm شرکت‌های تولیدی باتوجه به سودی که شرکت‌ها در یک سال گذشته داشته‌اند و همچنین قیمت لحظه‌ای هر سهم در سایت www.tsetmc.com اعلام می‌شود. با استفاده از P/E ttm ها می‌توان عملکرد گذشته شرکت‌های فعال در این صنعت را بررسی کرد. P/E گذشته‌نگر گروه برای این صنعت 10.59 می‌باشد. در ادامه لیست 5 شرکت برتر صنعت زراعتی بر اساس نسبت پی به ای گذشته‌نگر (ttm) نمایش داده شده است.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

 

پایین‌ترین P/E ttm

پایین‌ترین P/Eهای فوروارد گروه زراعت (ارزنده‌ترین‌ زراعتی‌ها)

آن‌چه در ارزش‌گذاری برای سرمایه‌گذاران دارای اهمیت است، میزان‌سودسازی شرکت‌ها در آینده می‌باشد. بنابراین در تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی باید P/E فوروارد آن‌ها محاسبه و بررسی شود. در ادامه لیستی از ارزنده‌ترین شرکت‌های گروه زراعت بر اساس P/E تحلیلی (فوروارد) هریک ارائه شده است.

نمادهای زفکا، سیمرغ، زشگزا، زماهان و زگلدشت با P/E فوروارد کمتر از 6 جزو 5 نماد برتر بر اساس کمترین پی به ای های فوروارد می‌باشند.

P/E فورواد زراعتی‌ها

در دیده‌بان بنیادی انیگما می‌توان P/E فوروارد تمامی شرکت‌های تولیدی فعال در بورس را به‌طور کلی و به تفکیک صنعت مشاهده کرد.

مفروضات تحلیل گروه زراعت در سال مالی 1401

در تحلیل بنیادی شرکت‌های فعال در گروه زراعت سال 1401، قیمت تخم‌مرغ 35,000 هزار تومان بر کیلوگرم و مرغ آماده طبخ 47,000 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین افزایش قیمت شیر خام در سال آینده 80 درصد پیش‌بینی شده است. در ادامه تمامی مفروضات درنظر گرفته شده و قیمت مواد اولیه و محصولات این صنعت در تحلیل انیگما، آمده است.

مفروضات گروه زراعت

مهم‌ترین مزیت‌های گروه زراعت

یکی از مزیت‌های گروه زراعت حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال آتی است. با حذف ارز ترجیحی در این گروه در صورت آزاد شدن قیمت‌ها، میزان سودسازی شرکت‌های زراعتی افزایش پیدا می‌کند.

گروه زراعت، گروه کوچکی است که دارای P/E گروه بالا و ارزش بازار کمی می‌باشد. بنابراین می‌توان به رشد قیمتی برخی شرکت‌های فعال در این گروه که دارای P/Eهای پایین هستند، امید داشت.

از سوی دیگر در برخی از شرکت‌های فعال بورسی در این گروه، طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا است. با اجرایی شدن این طرح‌ها و افزایش ظرفیت محصولات، می‌توان به رشد قیمت سهام شرکت‌ها امید داشت. در ادامه به برخی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها اشاره شده است:

  • شرکت کشت و دامداری فکا با نماد زفکا، دارای سه طرح توسعه احداث گاوداری 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان خدابنده، احداث گاوداری 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان ماکو، احداث گاوداری 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان قهاوند همدان می‌باشد. در تحلیل فوق، پیش‌بینی می‌شود، گاوداری شهرستان ماکو در سال 1401 به بهره‌برداری رشد و افزایش تولید شیر شرکت از این محل 30000 تن در سال مالی 1401 باشد. در صورت به بهره‌برداری نرسیدن طرح مذکور با توجه به اینکه فروش سال گذشته‌ی شرکت حدود 77000 تن فرض شده است، سود سال 1401 نیز با توجه به کاهش فروش شیر خام کمتر از مقدار برآوردی خواهد بود.
  • شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان دارای 3 طرح توسعه می‌باشد. احداث گاوداری دلفان با ۶۰۰۰ راس دام شامل ۳۰۰۰ راس مولد، گاوداری رزن استان همدان با ۶۰۰۰ راس دام شامل ۳۰۰۰ راس مولد و احداث گاوداری شیروان شامل ۶۰۰۰ راس شامل ۳۰۰۰ راس مولد، از طرح‌های توسعه‌ای زگلدشت می‌باشد. در تحلیل بنیادی سال ۱۴۰۱ این شرکت، فروش ۱۴۴۰۰ تن شیر از محل طرح توسعه‌ها در نظر گرفته شده است.

در سایت انیگما می‌توان نکات تحلیل و مفروضات تمامی شرکت‌ها را مشاهده کرد. همچنین می‌توانید مفروضات مد نظر خود را وارد کرده و تحلیل شرکت‌ها را طبق آن مشاهده کنید.

تاثیر افزایش قیمت گوشت بر بورس

در صورت افزایش قیمت گوشت قرمز احتمال کاهش سرانه مصرف آن در جامعه وجود دارد. بنابراین باوجود افزایش حاشیه سود احتمال کاهش میزان فروش و سودسازی شرکت‌های دامی بالا می‌باشد. در پی آن افراد مواد غذایی دیگر را جایگزین گوشت قرمز خواهند کرد. بنابراین انتظار می‌رود در ابتدا سرانه مصرف مرغ و سایر گوشت‌های سفید و سپس حبوبات و دیگر مواد غذایی افزایش یابد.

امتیاز خود را ثبت کنید
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا