تحلیل‌ بنیادی

ارز‌ش‌گذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و مقایسه با باشگاه‌های فوتبال جهانی

در تاریخ 23 بهمن رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نتیجه جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ازمان فرابورس ارزش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد. این دو باشگاه اکنون منتظر عرضه در فرابورس هستند. در این مقاله به بررسی عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس و مقایسه ارزش این دو باشگاه نسبت به سایر باشگاه‌های بزرگ فوتبالی در جهان پرداخته شده است.

وضعیت باشگاه‌های جهانی فوتبال در بورس

تعداد کمی از باشگاه‌های فوتبالی در دنیا تاکنون در بورس عرضه شده‌اند. از باشگاه‌های مطرح می‌توان به منچستر یونایتد اشاره کرد که در سال 2011  در بورس نیویورک عرضه شد. این باشگاه در سال 2021 با 124 میلیون دلار ضرر روند منفی در بورس داشته است.

باشگاه یوونتوس نیز در سال 2001 در بورس میلان عرضه شد و در سال 2017 با ورود کریستیانو رونالدو رشد چشمگیری را تجربه کرد. اما این باشگاه در سال 2021 در زیان بوده است.

سهام باشگاه آژاکس آمستردام برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ در بورس هلند عرضه شد و بیش از ۷۳ درصد از آن متلعق به Vereniging AFC Ajax  است. این باشگاه در سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش درآمدزایی ناشی از کرونا ۸ میلیون یورو زیان خالص داشته است.

اخیرا نیز اخباری در خصوص ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس تهران منتشر شده است. در راستای این موضوع هر دو باشگاه ارزش‌گذاری شده‌اند.

ارزش‌گذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس

طبق ارزش‌گذاری سایت ترنسفر مارکت (www.transfermarkt.com) باشگاه پرسپولیس 10/12 میلیون یورو معادل 351 میلیارد تومان و باشگاه استقلال 65/10 میلیون یورو معادل 339 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. اما باید توجه کرد که ارزش‌گذاری در این سایت تنها بر اساس قرارداد بازیکنان انجام می‌شود.

اما در ارزش‌گذاری اخیر این دو باشگاه عامل‌هایی مانند ارزش برند و دارایی‌های فیزیکی نیز درنظر گرفته شده‌اند. این دو باشگاه در تاریخ 23 بهمن سال 1400 ارزش‌گذاری شد. طبق این ارزش‌گذاری، ارزش باشگاه پرسپولیس 3,210 میلیارد تومان و ارزش باشگاه استقلال 2,780 میلیارد تومان اعلام شد.

مهم‌ترین دارایی‌های استقلال و پرسپولیس به شرح زیر می‌باشد:

  • از مهم‌ترین دارایی‌های ثابت باشگاه پرسپولیس که در ارزش‌گذاری این باشگاه محاسبه شده است، می‌توان به ورزشگاه شهید کاظمی و ورزشگاه کارگران اشاره کرد. کمپ حجازی نیز از دارایی‌های ثابت مهم باشگاه استقلال می‌باشد.
  • دومین عاملی که در ارزش‌گذاری این دو باشگاه مدنظر قرار داده شده است، حق پخش تلویزیونی مسابقات است. لازم به ذکر است که این مورد تا به امروز درآمدی برای هر دو باشگاه نداشته است.
  • ارزش برند باشگاه‌ها که متاثر از تعداد هواداران، سابقه افتخارات، میزان تاثیرگذاری در فضای عمومی و بسیاری از عوامل دیگر است نیز در این ارزش‌گذاری مورد محاسبه قرار گرفته است.

مقایسه جایگاه باشگاه استقلال و پرسپولیس در جهان

طبق ارزش‌گذاری‌های انجام شده پرسپولیس در رتبه 86 و استقلال در رتبه 101 ارزشمندترین باشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. در ادامه لیست 10 باشگاه ارزشمند جهان به همراه ارزش‌گذاری هر یک در سایت ترنسفرمارکت نمایش داده شده است.

استقلال پرسپولیس

1/5 - (1 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا