بورس

آموزش سایت کدال و کاربردهای آن

سهامداران برای فعالیت در بازار سرمایه و انتخاب سهام مناسب برای خرید به اطلاعات مالی شرکت‌ها نیاز دارند. از این رو شرکت‌های بورسی موظف هستند اطلاعات خود را در اختیار سهامداران و سایر سرمایه‌گذاران که قصد سرمایه‌گذاری دارند، قرار دهند. سامانه کدال وبسایتی است که کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اطلاعات مالی خود را در آن قرار می‌دهند. در این مقاله به آموزش سایت کدال (codal) و بررسی کاربردهای آن پرداخته شده است.

کدال چیست؟

سامانه جامع اطلاع‌رسانی کاربران به آدرس www.codal.ir متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار است که شرکت‌ها گزارش‌های مالی و عملکردی خود را در آن منتشر می‌کنند. در حقیقت این سامانه پایگاه داده‌ای برای اطلاعات منتشر شده از جانب شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

افراد می‌توانند با جست‌وجوی نماد مورد نظر خود در سامانه کدال به راحتی به تمامی اطلاعات مالی شرکت‌ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند تحلیل درستی از شرایط شرکت‌ها داشته باشند.

کاربرد سایت کدال برای سهامداران

افراد برای کسب سود در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین برای خرید یک سهم باید شرایط آن شرکت را بررسی کنند. با توجه به اینکه تعداد زیادی شرکت در بازار سرمایه فعال هستند، دریافت اطلاعات از سایت شرکت‌ها به تفکیک، کار دشوار و زمان‌بری است. از سوی دیگر شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه موظف‌اند گزارش‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند؛ بنابراین این سامانه راهی برای دسترسی آسان به اطلاعات شرکت‌ها است. یکی دیگر از موارد با اهمیت در سرمایه‌گذاری، تقسیم سود نقدی توسط شرکت‌ها است. میزان و زمان پرداخت سود نقدی از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی می‌شود و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

آموزش سایت کدال

در ادامه نحوه دسترسی به هر یک از گزارش‌های سایت کدال آموزش داده شده است:

سایت کدال، خانه

این بخش شامل 3 قسمت به شرح زیر است:

  1. اطلاعیه‌ها: در این قسمت اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها به ترتیب تاریخ انتشار قابل مشاهده هستند.
  2. جستجوی اطلاعیه: در این بخش امکان جستجوی اطلاعیه بر اساس نوع اطلاعیه و نام شرکت وجود دارد.
  3. اطلاعیه‌های قدیمی: در این بخش که در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ در سایت سازمان بورس به‌صورت فایل‌های پیوستی منتشر شده‌اند، وجود دارد.
صفحه خانه سایت کدال

جستجوی اطلاعیه‌ها (آموزش کدال خوانی بورس)

در قسمت جستجوی اطلاعیه‌های آموزش سایت کدال، کاربران می‌توانند اطلاعات مدنظر خود را بر اساس فیلترهای مختلف جستجو کنند.

جستجوی اطلاعیه‌ها

نام/ نماد: در این بخش می‌توان نام نماد یا نام شرکت مورد نظر را وارد کرد و با کلیک بر روی آن، لیست تمامی اطلاعیه‌های منتشر شده آن شرکت را مشاهده کرد.

وضعیت ناشر: شرکت‌های موجود در سایت کدال در دسته‌بندی‌های مختلف مانند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس، قرار می‌گیرند. طبق تصویر زیر در بخش وضعیت ناشر می‌توان گروه خاصی از اطلاعیه‌های منتشر شده توسط ناشران را انتخاب و مشاهده کرد.

وضعیت ناشر

گروه اطلاعیه: در بخش یکی از موارد این گروه با سرعت بیشتری می­‌توانید اطلاعیه مورد نظر خود را پیدا کنید. یک نکته مهم دیگر این است که با انتخاب هر کدام از گزینه­‌های این قسمت، آیتم­‌های موجود در قسمت نوع اطلاعیه تغییر می­‌کند.

گروه اطلاعیه

نوع شرکت: در این قسمت می‌­توان نوع شرکت را انتخاب کرد که شامل موارد، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های بخش عمومی و سایر، ناشران، نهاد عمومی، نهاد مالی و کارگزاران هستند.

نوع اطلاعیه در آموزش سایت کدال

یکی از پرکاربردترین قسمت‌ها در سایت کدال، انتخاب نوع اطلاعیه است. در این قسمت افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود و از طریق جستجو، به گزارش مد نظر خود دسترسی داشته باشند. در جدول زیر برخی از مهم‌ترین گزارش‌های قابل دسترسی در این بخش نمایش داده شده است.

گروه اطلاعیهنوع اطلاعیه
اطلاعات و صورت مالی سالانهاطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای
زمانبندی پرداخت سود
گزارش فعالیت هیئت مدیره
گزارش کنترل‌های داخلی
اظهارنامه مالیاتی
عدم فعالیت شرکت با اعلام به حوزه مالیاتی
افشا اطلاعات با اهمیت و شفاف‌سازیافشای اطلاعات با اهمیت
شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده
شفاف‌سازی در خصوص نوسان قیمت سهام
اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی
توضیحات در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده
گزارش عملکرد ماهانهصورت وضعیت پرتفوی
گزارش فعالیت ماهانه
صورت وضعیت پرتفوی صندوق
اساسنامه/ امیدنامهاساسنامه شرکت مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده
امیدنامه پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران/ فرابورس ایران
اطلاعات هیئت‌مدیره و کمیته حسابرسیمعرفی یا تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره
مشخصات کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی
آگهی ثبت مصوبات مجمع و هیئت‌مدیره در روزنامه رسمی
آگهی دعوت به مجامع و تصمیماتآگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده
آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده
تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه
تصمیمات مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده
تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده
لغو آگهی (اطلاعیه) دعوت به مجمع عمومی
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم
آگهی ثبت تصمیمات مجمع عادی سالیانه
آگهی ثبت تصمیمات مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده
آگهی ثبت تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده (بجز تغییرات سرمایه)
افزایش سرمایهزمان تشکیل جلسه هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه
تصمیمات هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه
مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام
اعلامیه پذیره‌نویسی عمومی
آگهی ثبت افزایش سرمایه
پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه
اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه
مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه
نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده
اطلاعیه‌های منتشر شده در آموزش سایت کدال

معرفی مهم‌ترین گزارش‌های منتشر شده در کدال

گزارش‌هایی مانند اطلاعات و صورت‌‌های مالی و یا اطلاعات مرتبط با افزایش سرمایه و مجمع شرکت‌ها، از مهم‌ترین اطلاعات منتشر شده در این سایت هستند. در ادامه برخی از اطلاعیه‌های پرکاربرد در جدول فوق توضیح داده شده است.

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان‌دوره

طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های حاضر در بورس ملزم به ارائه گزارش‌ها و اطلاعات مالی خود در دوره‌های مالی مختلف هستند. این گزارش‌ها در سامانه کدال تحت عنوان گزارش‌های مالی 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه (اطلاعات و صورت‌های مالی سالانه) منتشر می‌شوند. برای مشاهده این گزارش باید پس از جستجوی نام نماد در قسمت جستجوی اطلاعیه، نوع اطلاعیه را در حالت «اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوه‌ای» قرار داد و بر دکمه جستجو کلیک کرد.

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان‌دوره

صورت‌های مالی میان دوره­ای منتشر شده در سامانه کدال، در دو نوع حسابرسی شده و حسابرسی نشده وجود دارند. صورت‌های مالی حسابرسی نشده، گزارش‌هایی هستند که توسط شرکت تنظیم شده­ است. صورت‌های مالی حسابرسی شده، صورت‌های مالی هستند که توسط یک موسسه یا حسابرس ناظر بررسی و تایید شده‌اند.

صورت‌های مالی تلفیقی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این گزارش‌ها به چشم می‌خورد. برای آموزش سایت کدال به‌صورت دقیق می‌توان گفت که برخی از شرکت‌ها، از ترکیب یک شرکت اصلی و چندین شرکت زیرمجموعه تشکیل شده‌اند. در صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت‌ها، اطلاعات مالی مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه (درآمدها و هزینه‌ها، سود و زیان، دارایی‌ها و بدهی‌ها و سایر موارد) و شرکت اصلی با یکدیگر و به‌صورت تلفیقی محاسبه می‌شوند.

گزارش تفسیری

گزارش تفسیری گزارشی است که همراه با گزارش‌های فصلی (گزارش‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالانه) منتشر می‌شود. در این گزارش اطلاعات لازم در خصوص عملکرد شرکت در دوره گزارش‌ شده و پیش‌بینی هیئت‌مدیره از دوره‌های آینده مطرح می‌شود.

گزارش تفسیری در آموزش سایت کدال

طبق تصویر فوق برای دریافت پی دی اف گزارش تفسیری باید بر قسمت پیوست اطلاعیه گزارش‌های فصلی کلیک کرد و سپس طبق تصویر زیر این گزارش را دانلود کرد.

دانلود گزارش تفسیری در سایت کدال

گزارش‌های ماهانه

از دیگر اطلاعاتی که شرکت‌ها باید در این سامانه منتشر کنند، میزان تولید و فروش خود به صورت ماهانه است. در این بخش فروش داخلی و صادراتی به صورت تفکیک شده گزارش می‌شود. همچنین تعداد فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش هر یک از محصولات نیز به صورت جداگانه گزارش می‌شوند.

گزارش ماهانه

گزارش فعالیت هیئت مدیره در آموزش سایت کدال

شرکت‌ها همراه با اطلاعات و صورت‌های مالی سالانه گزارش هیئت مدیره را نیز منتشر می‌کنند. این گزارش توسط اعضای هیئت مدیره تهیه می‌شود و شامل اطلاعاتی مانند عملکرد شرکت در سال مالی گذشته و برنامه‌های آتی شرکت است.

یادداشت‌های همراه با صورت مالی

گزارش‌های مالی شرکت‌ها هر 6 ماه (در دوره‌های مالی 6 ماهه و سالانه) توسط حسابرس مورد بررسی قرار می‌گیرد. نظر حسابرس در کدال تحت عنوان یادداشت‌های همراه با صورت‌های مالی منتشر می‌شود.

گزارش‌های افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت‌ها با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود. تمامی اطلاعات مربوط به این مجمع برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران در سامانه کدال منتشر می‌شود. از جمله این اطلاعات می‌توان به پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه اشاره کرد.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

برخی وقایع در شرکت‌ها منجر به تغییرات زیادی در سود آن‌ها (بیش از 20 درصد) می‌شوند. این اطلاعات از سال 1396 تحت عنوان اطلاعات با اهمیت گروه الف توسط شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شوند.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

برخی اطلاعات نیز به‌صورت مستقیم بر سود شرکت‌ها تاثیرگذار نیستند؛ اما اطلاعات مهمی بوده و لازم است که سهامداران از آن‌ها آگاهی داشته باشند. این اطلاعات تحت عنوان اطلاعات با اهمیت گروه ب در سامانه کدال منتشر می‌شوند.

آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات

شرکت‌ها موظف‌اند 10 روز پیش از برگزاری هرگونه مجمع، زمان و مکان برگزاری را به تمامی سهامداران اعلام کنند تا سهامداران بتوانند در صورت تمایل در این مجامع شرکت کنند. این اطلاعیه تحت عنوان «آگهی دعوت به مجامع» منتشر می‌شود. همچنین برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، تصمیمات اتخاذ شده در اطلاعیه «تصمیمات مجامع» منتشر می‌شود.

معرفی و آموزش سایت کدال پلاس انیگما

کدال پلاس انیگما یکی از پرکاردترین محصولات در بورس است که در آن تمامی گزارش‌ها و اطلاعات منتشر شده در سایت codal.ir به صورت آنلاین و لحظه‌ای منتشر می‌شوند. علاوه بر امکان مشاهده تمامی این گزارش‌ها، می‌توان هر یک را به صورت فایل اکسل و پی دی اف دانلود کرد.

در بخش خلاصه بازار و صنایع نیز مواردی مانند ارزش بازار، درآمد، بهای تمام‌شده، سود خالص و ناخالص و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص به تفکیک صنعت قابل مشاهده هستند. فیلترنویسی نیز یکی دیگر از بخش‌های این کدال پلاس است که در ادامه توضیح داده شده است.

فیلترنویسی

در بخش فیلترنویسی کدال پلاس انیگما می‌توان شرکت‌ها را بر حسب آیتم‌های مهم گزارش شده در صورت‌های مالی یا نسبت‌های مالی مهم غربال کرد. افراد می‌توانند با اعمال فیلترهای مختلف شرکت‌هایی با ویژگی مد نظر خود را مشاهده کنند. به طور مثال می‌توان تمامی شرکت‌هایی را که سود ماه گذشته‌شان بیشتر از عدد مشخصی بوده را در لیستی مشاهده کرد. این لیست را می‌توان به صورت کلی برای تمامی شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس یا به تفکیک صنایع مشاهده کرد. برای آشنایی بیشتر با این بخش مقاله فیلترنویسی را مطالعه کنید.


سوالات متداول

کدال چیست؟

در آموزش سایت کدال می‌توان گفت سامانه‌ای است که شرکت‌های بورسی از طریق آن گزارش‌های مالی خود را منتشر می‌کنند و تمام افراد می‌توانند به این گزارش‌ها دسترسی داشته باشند.

کدال مخفف چیست؟

مخفف عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies (سامانه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس) است.

کدال برای سرمایه گذاران و سهامداران چه کاربردی دارد؟

سرمایه گذاران و سهامداران می‌توانند از طریق دسترسی به گزارش‌های مالی شرکت‌های بورسی در کدال برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت تصمیم‌گیری کنند.

منظور از ناشران بورسی در سایت کدال چیست؟

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که نماد آن‌ها در سازمان درج شده است، ناشر بورسی هستند.

4.9/5 - (8 رای)
۴ دیدگاه
  1. با توجه به آمارها ،گزارشات وآموزشهای مفید وبه روز انیگما ،من دربحثهای فی مابین دوستان درباره بورس ،معمولآ این امکانات را به آنها نیز گوشزد میکنم .

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا