بورس

چگونه در بورس سود کنیم؟ راهکار شناسایی سهم‌های پرپتانسیل

سرمایه‌گذاران همواره به دنبال روشی برای کسب سود بیشتر در بازارهای مالی مختلف هستند. بورس، یکی از بازارهای مالی پربازده است. برای سرمایه‌گذاری در بورس و کسب سود از این طریق، راه‌های مختلفی وجود دارد. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه می‌توان در بورس سود کرد. در این مقاله به انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس و کسب سود از این طریق پرداخته شده است.

چگونه در بورس سود کنیم؟

اصولا افراد برای تحلیل و بررسی بازار سرمایه و پیدا کردن بهترین سهم برای سرمایه‌گذاری از دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. یکی دیگر از روش‌هایی که کمتر کسی به آن اشاره کرده است، دنبال کردن معاملات افراد موفق در بورس است. در این روش افراد سهامداران مختلف را شناسایی و عملکرد آن‌ها را بررسی می‌کنند. سپس با خرید و فروش مشابه سهامداران موفق، تلاش می‌کنند که بازدهی مناسبی را کسب کنند.

همچنین افرادی نیز از طریق خرید سیگنال به خرید و فروش سهام در بورس اقدام می‌کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی : چگونه بهترین سیگنال بورس را شناسایی کنیم ؟

 

خرید مطابق معاملات بزرگان بورس و بازیگران مطرح

خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف توسط سهامداران عمده همواره مورد توجه افراد حرفه‌ای بازار سرمایه بوده است. بسیاری از حرفه‌ای‌های بورس و افراد باتجربه که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند و یا افرادی که مدیریت سبدهای بزرگی را به عهده دارند همواره اطلاعات بازیگران و سهامداران عمده را رصد می‌کنند.

عمدتا معاملات سهامداران عمده و کلیدی در نمادهای مختلف، با جهت‌گیری‌های پول هوشمند در بازار ارتباط دارد. ورود بازیگران مطرح در یک نماد را می‌توان با ورود پول هوشمند به آن سهم همراه دانست. بنابراین یکی از راه‌های شناسایی ورود پول هوشمند، دنبال کردن حرکت بازیگران حرفه‌ای است. گاهی دنبال کردن معاملات بازیگران پربازده می‌تواند تا 2 برابر شاخص کل برای افراد بازدهی به همراه داشته باشد.

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افراد حرفه‌ای هستند که معمولا با بررسی‌های دقیق به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند. بنابراین رصد فعالیت صندوق‌ها و خرید و فروش آن‌ها نیز می‌تواند منجر به ایجاد بازدهی خوب شود. البته باید توجه کرد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را باید به صورت ماهانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا از بازدهی‌های مختلف عقب نماند.

همانطور که می‌دانید دسترسی به این اطلاعات کاری دشوار می‌باشد. انیگما تنها ارائه‌دهنده جزئیات فعالیت سهامداران مختلف در بازار سرمایه است که اطلاعات فعالیت سهامداران و بازیگران نمادهای مختلف را ارائه می‌دهد.

در محصول سهامداران انیگما لیستی شامل بیش از 10 هزار سهامدار مختلف به همراه بازدهی هر یک و خرید و فروش آن‌ها قابل دسترس می‌باشد. افراد می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها بازدهی بالایی را کسب کنند. در ادامه لیست مهم‌ترین ورودهای بازیگران در 40 روز اخیر را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید با وارد کردن شماره خود در بخش نظرات یا از طریق چت آنلاین با کارشناسان انیگما در ارتباط باشید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

ورود بازیگران

برخی افراد نیز خود بازار سرمایه را تحلیل و سهام ارزشمند در بورس را شناسایی و اقدام به خرید و فروش می‌کنند. در ادامه انواع روش‌های تحلیل بازار سرمایه معرفی شده است.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازار سرمایه است که بیشتر افراد در بورس از آن استفاده می‌کنند. این تحلیل از طریق نمودارها و با بررسی روند قیمتی یک سهم در گذشته، رفتار و قیمت آن را در آینده پیش‌بینی می‌کنند. تحلیل تکنیکال به دلیل آسان بودن و سرعت بالا دارای محبوبیت زیادی در میان تحلیلگران است. اما همانطور که در مقاله معایب تحلیل تکنیکال گفته شد، این تحلیل در دنیا منسوخ شده است و امروزه روش‌های مدرن و کارآمد جدیدی جایگزین آن شده‌ است. با توجه به نوسانات زیاد و وابستگی بالای بازار سهام ایران به اخبار و تصمیمات مختلف توصیه می‌شود از این تحلیل کمتر استفاده شود و سایر روش‌های شناسایی سهم‌های ارزنده که در این مقاله به آن اشاره شده است، مورد توجه قرار گیرد.

تحلیل بنیادی

یکی دیگر از روش‌های تحلیل بازار سرمایه، تحلیل بنیادی است. بیش از 90 درصد از بزرگان بورس که بازده خوبی از بازار سرمایه کسب کرده‌اند از طریق تحلیل بنیادی سهام پربازده را شناسایی و سودآوری خود را تضمین می‌کنند.

تحلیل بنیادی روش دقیقی است که از طریق آن ارزش واقعی هر سهم محاسبه و در مقایسه با قیمت فعلی آن سهم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در تحلیل بنیادی لازم است تا عواملی مانند اقتصاد خرد و کلان، شرایط صنایع در ایران و جهان، وضعیت مالی و سودآوری شرکت‌ها، چشم‌انداز بازار و بسیاری دیگر از عوامل مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین تحلیل بنیادی به دلیل نیاز داشتن به اطلاعات حسابداری و مالی و همچنین شناخت صنایع و اقتصاد، تحلیلی دشوار و زمان‌بر است. به همین دلیل است که افراد کمتری از این تحلیل استفاده می‌کنند.

انیگما با تیمی از متخصصان، تحلیل بنیادی تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری را انجام داده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در ادامه هر یک بخش‌های تحلیل بنیادی توضیح داده شده است.

کسب سود از طریق محاسبه NAV

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق محاسبه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) ارزش‌گذاری می‌شوند. NAV هر شرکت در این روش از مجموع دارایی‌های بورسی و غیربورسی شرکت‌ها و همچنین حقوق صاحبان سهام آن محاسبه می‌شود.

در بخش NAV سایت انیگما، ان‌ای‌وی بیش از 150 شرکت سرمایه‌گذاری محاسبه و در اختیار افراد قرار داده شده است. آن‌چه برای سرمایه‌گذاران دارای اهمیت است، مشاهده برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مقایسه آن‌ها طبق پارامتر ان ای وی می‌باشد. در دیده‌بان NAV انیگما لیستی از ارزنده‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری قابل مشاهده می‌باشد که بر اساس آن می‌توان برترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرد. در ادامه بازدهی دیدبان NAV انیگما از 27 بهمن تا پایان سال 1400 بررسی شده است.

بازدهی دیده‌بان NAV

همانطور که از جدول فوق مشخص است 5 سهم از 10 سهم اول لیست NAV، در 25 روز بازدهی بیش از 5% داشته‌ است.

سود کردن از طریق تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی

شرکت‌های تولیدی از طریق محاسبه EPS ارزش‌گذاری می‌شوند. EPS به معنی سود خالص به ازای هر سهم است. افراد می‌توانند EPS گذشته شرکت‌ها را به صورت لحظه‌ای در سایت TSE مشاهده کنند. اما آنچه برای سرمایه‌گذاری دارای ارزش است، میزان سودسازی شرکت‌ها در آینده می‌باشد.

در بخش تحلیل بنیادی سایت انیگما EPS تحلیلی (فوروارد) بیش از 300 شرکت تولیدی توسط متخصصین محاسبه و در اختیار کاربران قرار داده شده است. اما صرفا انجام تحلیل بنیادی کافی نمی‌باشد. آنچه مهم است، مقایسه ارزندگی این سهم‌ها نسبت به یکدیگر است. هرچه یک شرکت پی‌ بر ای پایین‌تری داشته باشند، از ارزندگی بیشتری برخوردار است.

افراد می‌توانند از طریق دیده‌بان بنیادی سایت انیگما برترین شرکت‌های تولیدی را بر اساس پارامتر سودخالص آینده‌نگر شناسایی کنند. همچنین در این بخش شرکت‌ها را می‌توان به تفکیک صنعت یا طور کلی مشاهده کرد. در ادامه بازدهی دیدبان بنیادی انیگما از 27 بهمن پایان سال 1400 بررسی شده است.

بازدهی دیده‌بان بنیادی

طبق جدول فوق 5 سهم از 10 سهم اول لیست بنیادی انیگما، در 25 روز بازدهی بیش از 10% داشته‌اند.

چینش سبد سرمایه‌گذاری پر سود

تا به اینجا در این مقاله روش‌های کسب سود از بازار سرمایه معرفی شد. در ابتدا می‌توان معاملات سهامداران و بازیگران پر سود رو دنبال کرد. سپس می‌توان با استفاده از تحلیل بنیادی از میان شرکت‌های تولیدی ارزنده‌ترین سهم‌ها را شناسایی و خرید کرد. این روش کم‌ریسک بوده و شما می‌توانید خیال خود را در بورس راحت کنید. پس آن با استفاده از تحلیل ان ای وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان پایین‌ترین نسبت‌های پی به ان ای وی را شناسایی و در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

در بازار سرمایه بیش از 700 سهم وجود دارد که برای انتخاب سهم مناسب جهت سرمایه‌گذاری، باید تمام موارد ذکر شده بررسی شود. استفاده از محصولات معرفی شده انیگما به شما کمک می‌کند تا بهترین سهم‌ها را شناسایی کنید. همواره داشتن 10 سهم اول لیست بنیادی، 5 سهم اول محصول ان ای وی و دنبال کردن سهامداران پربازده در بلندمدت سودآوری فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد داشت.

با این وجود انیگما در سبدهای پیشنهادی خود هر هفته 5 سهم منتخب باتوجه به استراتژی‌های مطرح شده معرفی می‌کند. بیش از یک سال است که سبدهای پیشنهادی انیگما منتشر می‌شود و بازدهی فوق‌العاده‌ای داشته است. ما در انیگما با انتشار سهم‌های منتخب خود، می‌خواهیم شما نیز در این بازدهی و سود با ما همراه باشید.

در 73 هفته‌ی گذشته که سبدهای پیشنهادی انیگما ارائه شده‌اند، به جز 3 هفته، بازدهی سبد انیگما همواره از شاخص کل بیشتر بوده است. بازدهی شاخص کل بورس در یک سال گذشته منفی 11/5% و بازدهی یکساله سبدهای پیشنهادی انیگما 61/2% بوده است.

برای ارتباط با کارشناسان انیگما و معرفی بیشتر محصولات، در قسمت گفت‌وگوی آنلاین با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود در بخش نظرات از مشاوره رایگان کارشناسان انیگما بهره‌مند شوید.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا