بورس

سایت tse چیست؟ سایت tsetmc  چه کاربردی دارد؟

سایت tsetmc (مدیریت فناوری بورس تهران) یکی از پرکاربردترین سایت‌ها در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری است. این سایت برای دسترسی راحت‌تر سرمایه‌گذاران به اطلاعات بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. در این مقاله علاوه بر معرفی این سایت، بخش‌های مختلف آن توضیح داده شده است.

سایت Tsetmc چیست؟

سایت tsetmc توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ایجاد شده است. این شرکت یکی از شرکت‌های مجموعه‌ی سازمان بورس و اوراق بهادار است که برای ارائه‌ خدمات به چرخه‌ی کامل  معاملات الکترونیکی ابزارهای مالی به ارکان بازار سرمایه فعالیت می‌کند. در این سایت فرآیند معاملات سهامداران به صورت روزانه از ابتدا تا انتهای ساعت بازار نمایش داده می‌شود. در ادامه به برخی از بخش‌های مختلف این سایت و اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود، پرداخته شده است.

صفحه اصلی سایت tsetmc

در صفحه اصلی این سایت اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به صورت کلی نمایش داده شده است. ازجمله اطلاعاتی که می‌توان در این صفحه به آن دسترسی داشت ارزش بازار، تعداد معاملات، ارزش معاملات و حجم معاملات بورس و فرابورس است. همچنین شاخص‌های منتخب مانند شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص کل هم‌وزن و… نمایش داده می‌شود.

در قسمتی از این صفحه، نمادهایی را که در بورس و فرابورس بیشترین تاثیر را بر شاخص داشته‌اند و میزان تاثیر هر یک گزارش می‌شود. نمادهای پرتراکنش از دیگر اطلاعاتی است که در این صفحه وجود دارد. در ادامه تصویری از نمای این صفحه نمایش داده شده است.

صفحه اصلی سایت tsetcm

جزئیات تمامی نمادهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس در بخش‌هایی به‌صورت جداگانه در زبانه بالای این صفحه تحت عنوان بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران نیز قابل دسترسی است. دیگر آیتم‌ها این زبانه در ادامه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

بورس انرژی

در این بخش اطلاعاتی مانند حجم، قیمت و تاریخ عرضه‌های مربوط به بازار نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی گزارش می‌شود. اطلاعات مربوط به پیام‌های ناظر، فهرست معاملات و برترین قیمت عرضه و تقاضا، جزئیات عرضه‌های پیش رو، فهرست معاملات سلف و برترین قیمت عرضه و تقاضا نمایش داده می‌شود.

همچنین قراردادهای فعال و سررسید شده مربوط به سلف و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به بورس انرژی را می‌توان در این بخش مشاهده کرد.

شبکه کدال

در بخش شبکه کدال این سایت برخی اطلاعات موجود در سایت کدال را به طور مختصر گزارش می‌دهد. اگر سرمایه‌گذاران به اطلاعات مالی کامل‌تری در خصوص شرکت‌ها نیاز داشته باشند، لازم است تا به سایت کدال مراجعه کنند. در مقاله کدال چیست می‌توان اطلاعات بیشتری درباره این سایت و کاربرد آن کسب کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

لیست صندوق‌ها، مدت زمان و عمر صندوق‌ها و… در این قسمت از سایت نمایش داده می‌شود. می‌توان تمام اطلاعات و معاملات انجام شده صندوق‌ها را با جزئیات در این بخش مشاهده کرد. این اطلاعات شامل نوع صندوق، تاریخ آغاز فعالیت، قیمت هر واحد، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری و… همگی می‌باشد.

بورس کالا

این بخش شامل مواردی مانند سلف استاندارد، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی، نمای بازار آتی، نمای بازار-اختیار معامله، اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی، قیمت نمادهای فیزیکی، معاملات بازار فیزیکی، پیام ناظر، اعلانات و اطلاعیه‌ها می‌باشد.

منوهای سایت tsetmc

در قسمت سمت چپ بالای سایت tse منویی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آیتم‌های آن پرداخته شده است.

منوهای سایت tse

اخبار: در این بخش اخبار مربوط به بازار سرمایه و دیگر موضوعات مرتبط با آن منتشر می‌شود.

نقشه بازار: صفحه‌ای است که نمادهای بازار سرمایه را بر حسب درصد تغییرات قیمت هر یک به تفکیک صنایع نمایش می‌دهد.

جستجوی نماد: با انتخاب این گزینه می‌توان تمامی نمادها موجود در بازار سرمایه را جستجو و اطلاعات لازم را مشاهده کرد.

دیده‌بان بازار: یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت tse دیده‌بان بازار است که اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این بخش از این سایت نمادهای بازار سرمایه بر حسب مواردی مانند تعداد، حجم و ارزش معاملات در روز نمایش داده می‌شوند.

نمایش فهرست: در قسمت نمایش فهرست می‌توان به بخش‌های مختلف و امکانات تکمیلی سایت tse مانند اطلاعات بازار، معرفی شرکت، گزارش‌ها، محصولات، مستندات، مدیریت کاربران و… دسترسی داشت.

بررسی نماد در سایت tsetmc

همانطور که گفته شد می‌توان نمادهای بازار سرمایه را در بخش جستجوی نماد سایت tse جستجو کرد و اطلاعات مهمی را در خصوص هر نماد به دست آورد که در ادامه به‌طور خلاصه توضیح داده شده است.

tse3

در این بخش می‌توان اولین و آخرین قیمت معامله در روز و همچنین قیمت آن سهم در روز گذشته را مشاهده کرد. تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات و ارزش بازار از دیگر اطلاعاتی است که در این بخش از سایت گزارش می‌شود. علاوه بر این، قیمت و حجم معاملات در طی روز به صورت نموداری نیز نمایش داده می‌شود.

در این صفحه بالاترین و پایین‌ترین قیمت معاملات در روز، هفته و سال و همچنین بالاترین و پایین‌ترین قیمت مجاز معاملات در روز قابل مشاهده است.

حجم خرید و فروش افراد حقیقی و حقوقی بر روی آن نماد نیز به صورت تعدادی و درصدی نمایش داده می‌شود. در این بخش با بررسی ورود و خروج افراد حقیقی و حقوقی می‌توان آن نماد را مورد بررسی قرار داد. برای یافتن اطلاعات بیشتر می‌توان مقاله‌های سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی چیست؟ و کاربرد سرانه خرید و فروش در یافتن پول هوشمند را مطالعه کرد.

  • در داشبورد سایت انیگما می‌توان به صورت لحظه‌ای سرانه‌های خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی روی تمامی نمادهای فعال بازار را مشاهده کرد.

EPS، P/E و P/S ttm یا گذشته‌نگر از دیگر اطلاعات مهم هر نماد است که در این صفحه می‌توان به آن دسترسی داشت. این اطلاعات بر اساس 4 فصل گذشته شرکت‌ها بوده و تاثیر خود را در قیمت هر نماد گذاشته است. اطلاعات آینده‌نگر یا forward شرکت‌ها دارای ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران است. در انیگما P/E و EPS آینده‌نگر (تحلیلی) تمامی شرکت‌های تولیدی توسط تیم تحلیلی متخصص محاسبه شده است.

tse4

از دیگر مواردی که در این سایت می‌توان به آن اشاره کرد، سابقه قیمتی هر سهم از ابتدای پذیرفته شدن در بورس تا به امروز است.

همچنین در این صفحه می‌توان دیگر نمادهای هم‌گروه هر نماد را به‌صورت مقایسه‌ای مشاهده کرد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا