ارزنده‌ترین‌هاتحلیل‌ بنیادی

P/NAV شرکت های سرمایه گذاری؛ ارزنده‌ترین سهام سرمایه‎‌گذاری کدام‌اند؟

در این مقاله نسبت P/NAV شرکت های سرمایه گذاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزندگی سهام این شرکت‌ها در تحلیل بنیادی مورد بررسی قرار گرفته است. به‌صورت کلی سهام شرکت‌های مختلفی در بورس عرضه می‌شوند. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های تولیدی، سرمایه‌گذاری، خدماتی و… هستند. ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمدتا بر اساس دارایی آن‌ها ارزیابی می‌شود؛ بنابراین برای مقایسه ارزندگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان خالص ارزش دارایی‌ها یا همان NAV آن‌ها را محاسبه کرد. در ادامه علاوه بر ارائه لیست ارزنده‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری با پایین‌ترین نسبت پی به ناو، استراتژی معاملاتی مبتنی بر نسبت پی به ان ای وی و همچنین لیست شرکت های سرمایه گذاری با کمترین نسبت P/E نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری

فعالیت اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شامل خرید سهام سایر شرکت‌های بورسی و غیربورسی و همچنین سرمایه‌گذاری از طریق خرید املاک و مستغلات، سکه، طلا و سایر دارایی‌ها است. سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به دلیل تنوع در پرتفوی سرمایه‌گذاری، می‌تواند دارای ریسک کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها باشد. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمدتا دارای سایز بزرگ‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری این شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

از دیگر مزایای این شرکت‌ها می‌توان به نقدشوندگی بالای آن‌ها در نوسانات بازار اشاره کرد، زیرا معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار روان‌تر و با عمق بیشتری انجام می‌شوند.


اگر تاکنون در سایت انیگما ثبت‌نام نکرده‌اید، از طریق لینک زیر به مدت یک سال به تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.


ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری

در تحلیل بنیادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها یا همان NAV که مخفف عبارت «Net Asset Value» است، ارزش‌گذاری می‌شوند. دارایی شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری شامل دو دسته دارایی‌های بورسی و غیربورسی هستند. پرتفوی بورسی این شرکت‌ها شامل سهام خریداری شده شرکت‌های بورسی است. پرتفوی غیربورسی نیز می‌تواند شامل سهام شرکت‌های غیربورسی یا سایر دارایی‌ها مانند زمین، طلا و… باشد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام، خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت سرمایه گذاری را تشکیل می‌دهند. بنابراین برای یکی از مهم‌ترین معیارهای بررسی ارزندگی شرکت‌های سرمایه گذاری محاسبه ان ای وی (خالص ارزش دارایی‌ها) این شرکت‌ها است که در ادامه آموزش داده شده است.

در بخش NAV شرکت های سرمایه گذاری سایت انیگما نسبت P/NAV تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

نحوه محاسبه NAV شرکت های سرمایه گذاری توسط انیگما

ارزش روز دارایی‌های پرتفوی بورسی شرکت‌ها طبق قیمت روز آن‌ها در سایت www.tsetmc.com محاسبه می‌شود. اما محاسبه مازاد ارزش‌ پرتفوی غیربورسی به‌دلیل نبود اطلاعات دقیق، دشوار است و بسیاری از تحلیلگران آن را معادل بهای تمام شده در نظر می‌گیرند. باید توجه داشت که مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار چندین برابر مازاد ارزش پرتفوی بورسی آن‌ها است؛ بنابراین دقت ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مستلزم داشتن نگاه تحلیلی صحیح به دارایی‌های بورسی و غیربورسی این شرکت‌ها است.

انیگما تنها مجموعه‌ای است که پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس را ارزش‌گذاری کرده و به همراه نکات تحلیلی در اختیار کاربران خود قرار داده است.

در این نوع ارزش‌گذاری اگر زیرمجموعه‌ پرتفوی غیربورسی شرکت‌ تولیدی باشد، باتوجه به تحلیل بنیادی دوره مالی آتی شرکت و بر اساس میانگین P/E شرکت‌های مشابه آن‌ها در بورس، سهام شرکت مورد نظر ارزش‌گذاری می‌شود. اما  در صورتی که شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری باشد، به همین صورت فرآیند محاسبه NAV برای آن‌ها نیز طی می‌شود. در مقاله محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه گذاری با نحوه ارزش‌گذاری این شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

لیست کمترین P/NAV شرکت های سرمایه گذاری

عمدتا شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق محاسبه نسبت P/NAV (قیمت روز به ان‌ای‌وی) سنجیده می‌شوند. هرچه نسبت پی به ناو یک شرکت کمتر باشد، آن شرکت ارزنده‌تر است.

در ادامه جدول NAV سهام از میان 10 شرکت برتر سرمایه گذاری با کمترین نسبت P/NAV باتوجه به قیمت روز آن‌ها در تاریخ 18 شهریور 1402 ارائه شده است. طبق جدول زیر 2 نماد وخارزم و حکشتی با کمترین نسبت پی به ناو جزو سهام های ارزنده بورس از لحاظ تحلیل بنیادی هستند.

نمادNAV (ریال)P/NAV
وخارزم22,08824%
حکشتی38,22535/6%
وبشهر17,60937/1%
ثمسکن15,03041/7%
وتوشه15,83544/1%
لیست nav شرکت های بورسی سال 1402

لازم به ذکر است حقوق صاحبان سهام در این ارزش‌گذاری‌ها برای افزایش دقت، متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است.

استراتژی معاملاتی با نسبت پی به ناو شرکت های سرمایه گذاری

همانطور که گفته شد خرید سهام شرکت‌های سرمایه گذاری یکی از انواع سرمایه گذاری در بورس است. معمولا سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری حدود ۷۰ درصد ارزش خالص دارایی آن‌ها معامله می‌شوند؛ اما این نسبت در شرکت‌های مختلف و باتوجه به شرایط بازار نوسان خواهد داشت و گاهی سهام برخی شرکت‌ها با قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. به‌طور تجربی می‌توان گفت شرکت‌هایی که دارای نسبت پی به ان ای وی کمتر از 45 درصد باشند، جزو شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارزنده محسوب می‌شوند و این نسبت می‌تواند تا حدود 60 الی 70 درصد رشد داشته باشد. می‌توانید در مقاله استراتژی معاملاتی P/NAV اطلاعات بیشتری در خصوص استراتژی معاملاتی از طریق نسبت پی به ان ای وی کسب کنید.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری با کمترین نسبت P/E تحلیلی

بخش دیگری از درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سود نقدی حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها است. بنابراین یکی دیگر از عوامل مهم در ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه گذاری پیش‌بینی سودآوری آن‌ها در دوره مالی آتی یا همان EPS تحلیلی آن است. در جدول زیر لیست شرکت های سرمایه گذاری با کمترین نسبت P/E فوروارد باتوجه به قیمت سهام در تاریخ 18 شهریور 1402 آمده است.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

نمادEPS (ریال)P/E
وسپه1,2373/5
واعتبار1,3173/7
وخارزم1,4143/7
وسبحان7353/9
اعتلا1,0494

در محصول ناودامنتال انیگما ان ای وی و ای پی اس تحلیلی بیش از 150 شرکت سرمایه‌گذاری توسط تیمی متخصص از تحلیلگران بازار سرمایه محاسبه شده است.


سوالات متداول

کدام شرکت دارای کمترین نسبت p/nav شرکت های سرمایه گذاری است؟

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با نماد وخارزم دارای کمترین نسبت پی به ناو است.

ارزنده ترین شرکت های سرمایه گذاری کدام‌اند؟

ارزنده ترین سهام شرکت های سرمایه گذاری، شرکت هایی هستند که دارای کمترین p/nav شرکت های بورسی باشند.

nav شرکت های بورسی چگونه محاسبه می‌شوند؟

ان ای وی هر سهم شرکت های سرمایه گذاری با محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن تقسیم بر تعداد سهام شرکت محاسبه می‌شود.

کدام شرکت سرمایه گذاری دارای کمترین نسبت P/E است؟

4.5/5 - (32 رای)
۱۶ دیدگاه
    1. سلام، تحلیل نماد بازار پایه توسط انیگما انجام نمی‌شود. به‌زودی تحلیل بنیادی این سهام نیز انجام خواهد شد.

  1. با سلام
    دلیل اختلاف محاسباتتون با پارسیس تحلیل چیه؟مثلا p/nav وسپهر اونجا ۹۹ محاسبه شده ولی شما ۳۰ محاسبه کردید. البته با توجه به ارزش گذاری که جدیدا در مورد شرکت توسعه نیشکر انجام دادن،سهم وسپهر ارزشش برابری میکنه با کل مارکتش تو بورس!
    فکر میکنم یه سری جزئیاتم در محاسبات نمیارید،مثلا ۶۴ درصد مالکیت بازارگردان سپهر بازار سرمایه متعلق به وخارزمه،ولی زیاد تو تحلیل ها اثر نمیدن.

    1. تمامی جزئیات موثر بر ارزش شرکت در تحلیل لحاظ شده است. محاسبات مربوط به پرتفو بورسی و غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سایت انیگما در دسترس است و شما می‌توانید علاوه بر مشاهده مفروضات، نظر تحلیلی خود را وارد کرده و تحلیل مورد نظر را بر اساس مفروضات خود نیز مشاهده کنید.
      همچنین می‌توانید سوالات خود را در خصوص جزئیات تحلیل با کارشناسان ما مطرح کنید تا دقیق‌تر شما را راهنمایی کنند.

  2. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون، طبق محاسبات شما در تحلیل سهم وسپه،‌ این سهم نیز باید در جدول کمترین نسبت های p به nav درج میشد.

    1. سلام، نسبت‌های پی به ان ای وی در این مقاله باتوجه به قیمت‌های روز 16 بهمن 1401 ارائه شده است. اکنون در تاریخ 29 خرداد 1402 نماد وسپه با p/nav حدود 47 در لیست 10 شرکت سرمایه‌گذاری با کمترین نسبت پی به ناو قرار دارد. در محصول NAV انیگما امکان مشاهده ان ای وی تمام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت لحظه‌ای وجود دارد.

  3. سلام
    اگر یک شرکت سرمایه گذاری در مجمع سالیانه، سود نقدی تقسیم نکنه و اون مبلغ رو به جای پرداخت نقدی ، صرف افزایش سرمایه از محل سود انباشته کنه ، آیا این اقدام تاثیری در NAV اون شرکت سرمایه گذاری خواهد گذاشت؟ پیشاپیش ممنون از پاسخ شما

    1. سلام، هنگامی که صورت سود و زیان شرکت در دوره‌های مالی مختلف منتشر می‌شود، سود انباشته اعلام شده در NAV لحاظ می‌شود.

      1. سلام، وقت بخیر. خسته نباشین، واقعا چندتا نمودار که بررسی کردین کلی دیتای مفید برامون میده، مثل ارزش دلاری بازار، p/e و p/s چند ساله ی بازار. میخواستم بدونم آیا میشه واسه کلیت بازار هم p/nav حساب کرد؟ هم p/nav تی تی ام و هم تحلیلی. بهرحال چه شرکت سرمایه گذاری و چه شرکت تولیدی با توجه دارایی هایی که دارن صاحب قیمت ذاتی هستن. فهمیدن اینکه کلیت بازار چقدر زیر ارزش یا بالای ارزش ذاتیش معامله میشه تکلیف من نوعی رو در سرمایه گذاری مشخص می کنه. ممنون میشم اگه پاسخ بدین🙏

        1. سلام ممنون وقت شما هم بخیر، ما در این لیست فقط 100 شرکت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای محاسبه p/nav بازار باید دارایی‌های تمامی نمادهای فعال بازار سرمایه که حدود 700 شرکت است، ارزش‌گذاری شوند.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا